Sunday, July 10, 2016

KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH MEMACU SISTEM PENDIDIKAN BERSEPADU HOLISTIK DAN BERSEPADU DI MALAYSIA


KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH  MEMACU SISTEM PENDIDIKAN BERSEPADU HOLISTIK DAN BERSEPADU DI MALAYSIA

OLEH
SAHIFUL BAHARI ABD RAHMAN
PENGETUA CEMERLANG
SMS MACHANG





Pengenalan

          BIDANG pendidikan terus diberi keutamaan dalam membentuk modal insan berkualiti dan berdaya saing menjelang 2020. Konsep pembangunan modal insan diberi penekanan serius sejajar dengan perancangan negara maju dalam bidang sains dan teknologi berdasarkan acuan sendiri. Sehubungan itu, pembangunan modal insan perlu dirancang dengan rapi dan pelaksanaannya perlu diselia dengan baik, beramanah demi memastikan matlamat tersebut tercapai. Ini berdasarkan hala tuju Malaysia yang berhasrat menjadi sebuah negara maju yang mampu melahirkan modal insan seimbang dari segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian dan kebudayaan.  Justeru, landasan untuk memajukan sesebuah negara banyak bergantung pada modal insan yang dilahirkan. Pembangunan modal insan sangat penting. Pembentukan negara bangsa menjadi semakin mencabar terutama pada era globalisasi. Jelaslah, globalisasi bukan saja berkuasa menggerakkan modal, barangan dan manusia, tetapi berupaya mengubah gagasan, budaya, cara hidup, nilai dan jati diri secara terus menerus. Gagasan tersebut mampu menjadi kenyataan sekiranya rakyat peka dan membuat penilaian sebelum menerima apa saja yang dibawa arus globalisasi.



Definisi pendidikan holistik ialah satu penerokaan dan pengalaman pelbagai peringkat, ekspresi, masteri, iaitu semua murid dan guru bersama-sama belajar dan maju ke hadapan. Pendidikan holistic mengiktiraf semua murid berpotensi untuk berfikir secara  intelek, kreatif, dan sistematik.
https://www.scribd.com/doc/3095314/MODAL-INSAN-CABARAN-PENDIDIKAN-TERKINI
04/02/2013
pdf
text
original
 
 
2 Holistic Education is a multi-levelled experiential journey of discovery, expression and mastery where all students and teachers learn and grow together.
Holistic education recognises the innate potential of EVERY student for intelligent, creative, systemic thinking.
Holistic Curriculum is inquiry driven, interdisciplinary and integrated, and is based on explicit assumptions of interconnectedness, wholeness and multi-dimensional being.
Holistic Learning is organised around relationships within and between learners and their environment while empowering learners to live fully in the present and to co-create preferred futures.
Langkah ini bertepatan dengan misi Kementerian Pendidikan Malaysia, iaitu
Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera.
Manakala misinya ialah ‘.Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara.’





Pendidikan Di Malaysia Adalah Satu Usaha Ke Arah Lebih Memperkembangkan Potensi Invidu Secara Menyeluruh Dan Bersepadu Untuk Melahirkan Insan Yang Seimbang Dan Harmonis Dari Segi Intelek, Rohani, Emosi Dan Jasmani Berdasarkan Kepercayaan Kepada Tuhan.
Usaha Ini Adalah Bertujuan Untuk Melahirkan Warganegara Malaysia Yang Berilmu Pengetahuan, Berketrampilan, Berakhlak Mulia, Bertanggungjawab Dan Berkeupayaan Mencapai Kesejahteraan Diri Serta Memberikan Sumbangan Terhadap Keharmonian Dan Kemakmuran Negara.

IHES INTEGRATED HOLISTIC EDUCATION SYSTEM

THE REALISTIC EDUCATION

PELAKSANAAN IHES MENGAMBIL KIRA 5 PERKARA BERIKUT :
  1. Latar belakang dan sejarah Malaysia yang melalui proses penjajahan dan kemerdekaan
  2. Masyarakat yang berbilang kaum, Melayu, Cina, India, Sikh dll
  3. Persekitaran (environmental), Demography, Geo-Literacy (Interaction, Interconnectios and Implication ) , Sifat-sifat semulajadi, Suasana Pembelajaran yang kondusif
  4. Situasi / Keadaan / Pendidikan, Ekonomi, Politik, Kemudahan Infrastruktur (fasiliti)
  5. Sistem & Struktur – Baseline Analysis  (dimana kita sekarang)


Sistem pendidikan bersepadu holistic
Focus kepada pembelajaran berasaskan outcome
1.      Immersion of knowledge
2.      Pembinaan watak (akhlak)
3.      Peningkatan kemahiran dan kompetensi
4.      Pencapaian akademik





Program IHES ini telah diperkenalkan oleh Professor Hasni Mohammed, Principal of Chief Executive Oficer ADNI Centre for Integrated Holistic Education.

IHES memberi fokus kepada outcome based learning berhubung dengan:
·               Penerapan ilmu (immersion of knowledge)
·               Pembinaan akhlak (character building)
·               Kemahiran dan kecekapan (skills and competency enhancement)
·               Pencapaian akademik (academic achievement)
·               Aplikasi dalam kehidupan (application in life).
IHES beroperasi atas prinsip sejagat (universal) berlandaskan tiga domain iaitu teknologi media, kurikulum dan pembangunan potensi manusia. IHES mengamalkan lima (5) isikandungan (content) kurikulum iaitu:
·               Core-curriculum
·               Co-Curriculum
·               Extra Curricular
·               National Curriculum
·               International Curriculum.

IHES tidak mengetepikan enam (6) fakulti intelek dengan tiga (3) komponen tetap dan tujuh (7) jenis atau tahap hati/Qalbu dalam human psychology. Program IHEdS berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Pelan Pembangunan Pendidikan dan Rukun Negara dengan sedikit penambahbaikan untuk pendidikan hati/Qalbu. Lima pedagogi untuk mendidik hati ini  diterjemahkan dalam lima pendekatan iaitu;
·               mahabbah (kasih sayang)
·               sakinah
·               barakah
·               mardhatillah, dan
·               ikhlas.

Ciri-ciri pengurusan  program IHES :
·               Dilaksanakan dalam pendidikan formal dan informal.
·               Progres tidak bergantung atas umur tetapi atas potensi murid.
·               Menyediakan program perkembangan yang berterusan bermula daripada nurseri, prasekolah, pendidikan rendah dan pendidikan menengah untuk pendidikan tertiari.
·               Fokus terhadap merancang secara terperinci pendidikan yang efisyien.
·               Boleh dilaksanakan dalam semua jenis pusat pendidikan (tanpa mengira bangsa, warna atau agama).

IHES menguruskan program-program pendidikan sebagai pengisian seperti:
·               Pengajaran dan pembelajaran (ta’alim)-teaching and learning
·               Coaching dan pembelajaran (ta’adib)- coaching and learning
·               Latihan dan pembelajaran (tadrib)- training and learning
·               Nasihat dan pembelajaran (taujah)- advisory and learning
·               Rundingan dan pembelajaran (irsyad)- consultancy and learning.





‘There is no single best way to teach because there is no single best way to learn.’  Chris Dede












Objektif program ini adalah untuk:

a.         membangunkan 11 buah sekolah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT), Kementerian Pendidikan Malaysia) yang melaksanakan pendekatan IHES dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran,

b.         memberi pendedahan dan pemahaman yang jelas kepada warga pendidik di Kementerian Pendidikan Malaysia dan di sekolah tentang konsep dan praktis pendidikan holistik dan bersepadu seperti yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan tanpa mengabaikan hasrat Rukun Negara dan matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia,

c.         menambah baik pedagogi dan pendekatan dalam pengajaran guru untuk menghasilkan pembelajaran yang berimpak tinggi,

d.        melahirkan murid yang holistik, mampu berdaya saing, mempunyai jati diri yang teguh seterusnya dapat menyumbang kepada pembangunan ummah, demi kesejahteraan diri, keluarga, bangsa, agama dan negara melalui sistem pendidikan negara; dan

e.         membudayakan konsep pembelajaran sepanjang hayat untuk melahirkan independent learner dalam kalangan murid dan warga pendidik melalui sistem pendidikan negara.





Perbandingan.
CONVENTIONAL EDUCATION SYSTEM

      Focuses on examination based learning
INTEGRATED AND HOLISTIC EDUCATION SYSTEM
      Focuses on outcome based learning   
                              a)         Immersion of Knowledge      
                              b)         Character Building (Akhlaq)
                              c)         Skills and Competency Enhancement
                              d)         Academic Achievement                                                        
                            e)           Application In Life



IHES
1.  Used In Both Formal And Informal Education
 2. Progress Does Not Depend On Age But On Potential
        3. Provides Continuous Development Program From Nursery, Pre-School, Primary and Secondary School to Tertiary Level Education
  4. Focuses on Orchestrating Learning with Efficacy (effectiveness, strength, potency, force, efficiency )
       5.  Can be applied in all Types of Education Centre  (Regardless of race, colour and religion)
Education Is A Continuous Learning Process By Which People’s Potentials, Abilities And Talents Are   Nurtured And Developed. Education In This Broad Sense Is Also Everything That Is Learned And Acquired In A Life Time : Knowledge , Skills, Habits,  Interest,  Attitude, Personalities, Leadership, Entrepreneurship, Craftmanship And Based On  A System Of Belief Using The Learning Process Of Teaching, Coaching, Training, Advisory, Consultancy And Its Implementation Through The Pedagogy Of Care And Love.  Focusing On The Mind, The Heart, The Soul, The Spirit And The Physical Body Targetting On The Heart Willingly And Joyfully For The Sake Of God
Hasrat ini bertepatan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, iaitu ‘Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah LEBIH MEMPERKEMBANGKAN potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk MELAHIRKAN insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah BERTUJUAN UNTUK melahirkan WARGA NEGARA Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran KELUARGA, masyarakat dan negara.’





Watak seorang pendidik
LOVE & CARE FOR CHILDREN
LOVE FOR THE PROFESSION OF EDUCATION
Humility without weakness
Health and Vitality of the body
Psychological health and emotional balance
Neatness, cleanliness and good appearance
Eloquence and good pronunciation
Intelligent and deep understanding
Strong command of subject
Broad and deep reading for knowledge
Punctuality and respect for time
Co-operation with the school system and policies
Being Courteous with students and fellow teachers
Socialization with people and no isolation
Knowledge and practice of noble values
To stay away from questionable sayings or deeds, even if it is lawful
WORK SINCERELY (IKHLAS) ONLY FOR GOD



Proses penyucian hati

       Bahagian ini adalah Pusat Kuasa dan
      bergerak dengan teratur.  Salah satu daripada ciri-ciri hati adalah emosi anda
      dan ia terletak di sini.
       Hati tidak mempunyai keupayaan untuk menolak atau berfikir secara kritikal. Segala cadangan atau buah fikiran yang ia terima adalah daripada Minda(akal).
       Bahagian ini tidak mengenali apa itu
      “had” atau apa yang benar atau palsu.
       Bahagian ini tidak ‘padam’ tetapi bekerja
      sepenuh masa.


Kasih sayang
  • Perasaan halus di dalam hati yang membawa kepada perbuatan yang utama seperti memberi
Kemaafan  dan berbuat baik sesama manusia.
 Ia membuat pasangan dapat merasai apa  yang dirasakan oleh orang lain.
  •  Ia juga adalah perasaan sayang, belas kasihan, cinta menyintai
Dan tidak melakukan kezaliman sesama Manusia tanpa mengira bangsa,
warna kulit dan agama

Fungsi Jiwa/nafsu
      DAYA DORONG
      DAYA JUANG
      DAYA PENGORBANAN
Pemurnian jiwa
      
      
      
     Memahami anugerah Tuhan ruh
1.      Ruh Adalah Anugerah  Dari Tuhan Yang Maha Pencipta Dan Maha Kuasa
2.      Ruh Adalah Diluar Keupayaan Dan Kemampuan Manusia
3.      Ruh Adalah Di dalam Penguasaan Tuhan Yang Maha Pencipta Dan Maha Kuasa
4.      Fungsi Ruh Atau Sifat Ruh Adalah Nyawa D idalam Sebuah Kehidupan
5.      Kekuatan Ruh Dapat Menjana Semangat Dalam Kehidupan
Memahami jasmani/fizikal
Tuhan telah mencipta manusia dengan sempurna
*    Manusia telah dilengkapi dengan bentuk Fizikal yang serba lengkap untuk segala keperluan yang masih mengkagumkan para saintis.
*    Anda telah dilengkapi secara fizikal dengan :
      * Telinga yang mengandungi 24,000 saraf
      * 500 jenis otot
      * 200 jenis tulang
      * Mata dengan 100 juta sel reseptor
      * 7 batu urat saraf
      * 60,000 batu saluran darah
      * Jantung yang mengepam 1,600 gelen darah sehari
        dan senarai berterusan

      FUNGSI DIRI FIZIKAL ADALAH UNTUK BERTINDAK MELAKUKAN SESUATU AKTIVITI DIDALAM KEHIDUPAN

IT IS MY RESPONSIBILITY TO:
 
      MAKE MYSELF GOOD
      HELP OTHERS BECOME GOOD
      MAKE THE PHYSICAL WORLD GOOD, CLEAN , BEAUTIFUL
      AND IN HARMONY
       WILLINGLY AND JOYFULLY FOR THE SAKE OF GOD
 




IT IS MY RESPONSIBILITY TO:
 
      MAKE MYSELF GOOD
      HELP OTHERS BECOME GOOD
      MAKE THE PHYSICAL WORLD GOOD, CLEAN , BEAUTIFUL
      AND IN HARMONY
       WILLINGLY AND JOYFULLY FOR THE SAKE OF GOD



Adopt 5 CURRICULUM Content
                                    Core Curriculum
                                    Co-Curriculum
                                    Extra Curriculum
                                    National Curriculum
                                    International Curriculum














PELAKSANAAN

PROGRAM PEMBANGUNAN POTENSI MANUSIA
1.      Memahami Proses Membangunkan Dan Memperkembangkan 23 Jenis Potensi Manusia
2.       Memahami Proses Perancangan Dan Pelaksanaan “The Journey Of Life”
a)      Siapakah Aku
b)      Dari Mana Aku Datang
c)      Ke manakah Aku Akan Pergi
d)     Di manakah Aku Sekarang
e)      Apakah Yang Aku Perlukan Untuk Sampai Ke sana
f)       Apakah Yang Menghalang Aku Untuk Sampai Ke sana
g)      Apakah Yang Akan Terjadi Bila Aku Sampai Ke sana










KBAT
Aplikasi dalam kehidupan. Menyedari hakikat ini, kerajaan berusaha mentransformasi sistem pendidikan negara menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) yang memberi penekanan terhadap elemen kreativiti dan inovasi. Selaras dengan itu juga, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah dilaksanakan di sekolah yang merangkumi tujuh elemen iaitu kurikulum, pedagogi, pentaksiran, sumber, sokongan masyarakat, ko-kurikulum dan bina upaya guru. KBAT di bilik darjah telah diperkukuh melalui Program i-Think iaitu satu program yang membantu pihak sekolah memupuk kemahiran berfikir, menyemai budaya pembelajaran sepanjang hayat, mahir dalam menyelesaikan masalah dan berupaya menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif dalam kalangan murid. InsyaAllah, menerusi program i-Think ini kita akan dapat melahirkan para pencipta generasi masa depan Malaysia yang hebat dengan kebolehan dan kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif.





KENAPA KITA PERLUKANPENDIDIKAN?
•Pendidikan membolehkan kita memahamitabii alam.•Pendidikan meningkat kualiti hidup kita.•Pendidikan membangun insan - bertatasusila, berakhlak, beradab, beretika.•Pendidikan membangun negara.•Pendidikan membangun tamadun.•Pendidikan memastikan kejayaan duniadan Akhirat.
 
3
TETAPI YANG ANIHNYADENGAN PENDIDIKAN KINI…
•Kita memiliki teknologi, tetapi hilang hubungansosial dan akal budi.•Kita berjaya membangunkan insan tinggi intelek,tetapi rendah nilai keinsanan.•Kita berjaya membangunkan insan celik S&T,tetapi buta agama dan budaya.•Kita berjaya membangunkan alam, tetapimematikan insan.•Kita berjaya memerdekakan negara, tetapimemiliki jiwa hamba.•Kita kaya dengan harta, tetapi miskin denganakal budi.•Kita berjaya mengurus dunia, tetapi dzaif dalammengurus untuk ke Akhirat.
 
4
SEJARAH
Menurut Alvin Toffler dalam bukunya
The Third Wave
(1991),sejarah manusia adalah kompleks dengan ditandai dengan tigagelombang•Gelombang 1: Pertanian
 – Tanah (pertanian dan hasil bumi) dan buruh, kuli dan hamba – Sistem pemerintahan berpusat: Raja, tuan tanah dsb – Sumber tenaga: otot manusia dan binatang
•Gelombang 2: Revolusi Industri (abad 18)
 – Pembangunan teknologi – Tenaga mesin menggantikan tenaga otot – Pembangunan insan berpengetahuan mengendalikan mesin – Menghasilkan pekerja- (k-worker) 

•Gelombang 3: Revolusi Minda (abad 21)
 – Perubahan kepada minda – Dibantu dengan sistem kawalan yang canggih berasaskanteknologi kuantum – Kepintaran Emosi dan Spiritual – Pembangunan modal insan berintegriti, sakhsiah dan jatidiri – Pendidikan Holistik 
 
5
Kronologi Modal Insan , Pekerja berotot: pekerja/buruh/hamba
 – Mementingkan pembangunan fizikal – Kepentingan kepada melahirkan pekerja yang cekap dan berkesan
Sumber manusia berketrampilan (IQ)  Keperluan untuk menghasilkan manusia yangmempunyai daya intelek yang tinggi – Berkemahiran dan berketrampilan – Pekerja-k (k-workers)
•Modal insan (human capital ) (ESQ)
 – Mempunyai sakhsiah yang terpuji – Menghayati sistem kepercayaan berfalsafah dan berprinsip – Berintegriti: ada wawasan, perancangan yang rapi,keterampilan diri, pemantauan dan adab & akhlak terpuji
 

 Natijahnya…
•Fritjof Capra (1982)‘Our progress, then, has been largely a rational and intellectual affair, and this one-sided evolution hasnow reached a highly alarming stage,a situation so paradoxical that it borders insanity. We can control the soft landings of space craft on distant planets, but we are unable to control the polluting fumesemanating from our cars and factories. We proposeUtopian communities in gigantic space colonies, but (we) cannot manage our cities ..... Those are theresults of overemphasizing our ‘yang’, or masculine side – rational knowledge, analysis, expansion – and neglecting our ‘ying’, or feminine side – intuitive,wisdom, synthesis, and ecological awareness’ 
 
•Stephen Hawking (2006 – The STAR 20/7/06) ‘In a world that is in chaos politically, socially, and environmentally, how can thehuman race survive the next hundred years?’ 
Kita terlalu memberi penekanan dalam sistem pendidikan kita kepada usaha untuk meningkatkan celik literasi tetapi mengabaikan matlamat asal pendidikan, yang mewujudkanketempangan (paradoks) dalam pembangunan insan kini.Kita memerlukan pendidikan yang sepadu, holistik, syumul dan menyeluruh
 
•Menurut The Oxford Dictionary(Fowler, 1978),
“Systematic instruction, development of character or mental power, trainintellectually or morally” atau,
“Arahan secara bersistem, membangun sifat (sakhsiah) atau kuasa mental, melatih secara intelek dan juga moral 
 
•Menurut Encyclopaedia Britannica(2001),
“To train by formal instruction and supervised  practice especially in a skill, trade, or  profession. To develop mentally, morally, or aesthetically especially by instruction”
Atau,
“Melatih dengan arahan rasmi dan menyeliaamalan terutamanya dalam kemahiran, perniagaan, atau bidang kepakaran. Untuk membangun mental, moral atau seniterutamanya dengan arahan”
 
12
TUJUAN PENDIDIKAN(Perspektif Sarjana Barat)
Ariffin Nordin, DBP, 1990  Mencapai kesempurnaan fitrah manusia -
 John Stewart Mill  Hasilkan manusia sempurna -
Milton Membentuk kecenderungan asasi sesamamanusia dan manusia dengan alam -
 John Dewey Dapat dan sampaikan ilmu -
 Park •Penyesuaian abadi antara manusia dengantuhannya -
 Horne Mencari hakikat kebenaran -
 Niblet 
 
13
TUJUAN & HARAPANPENDIDIKAN•Menurut Hasan Langgulung (1979)
 – Proses indahan nilai budaya melalui pengajaran. – Proses pemindahan pengetahuan. – Proses latihan dan peningkatan pengalaman. – Proses indoktrinasi.
 
14
TUJUAN & HARAPANPENDIDIKAN
•Bagi Tajul Ariffin Noordin (1988) pendidikan bersepadu bermaksud,‘
 Pendidikan yang bersumberkan al-Quran dan hadith, di samping adanyaintegrasi disiplin-disiplin ilmu ke arahmembina komuniti umah denganberteraskan aqidah’ 
 
•Menurut Osman Bakar (1992), terdapatempat unsur penting dalam ilmu bersepadu;  kebenaran, kebijaksanaan (hikmah), keindahan dan  prinsip kebergunaan

•Menurut Wan Mohd. Zahid Noordin(1993) misi Pendidikan Malaysia bertujuan untuk,
‘Mewujudkan sistem pendidikan yang terbaik untuk menghasilkan insan yang mempunyai daya ketahanan yang tinggibagi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara’ 

 
•Matlamat pendidikan juga adalah (Mohd.Yusof Othman, 1995) adalah untuk memaujudkan potensi untuk, menamakan benda-benda – membangun emosi yang betul yang dapat menggerakkan diri insan ke arah kebaikan dan menghindar keburukan. – mengenali kualiti makhluk di alam ini. – melakukan pemikiran kehadapan yang bersifat futuristik. – memahami makna fenomena alam yang dicerap.

 
•Menurut Mohd. Kamal Hassan (1988),matlamat pendidikan Islam adalah,“sebagai khalifah Allah yang bermatlamat untuk mendapatkan hasanah fi’d-dunyadan hasanah fi’l-akhirah”
  
•Menurut Syed Naquib Al-Attas(1988), unsur-unsur asas dalam sistem Pendidikan Islam didasarkan kepada konsep, agama (Ad-din), konsep manusia (insan), konsep ilmu (‘ilm dan ma’rifah) konsep kebijaksanaan (hikmah) konsep keadilan (‘adl), konsep amal (‘amal sebagai adab) dan
UMUMNYA TUJUANPENDIDIKAN ADALAHUNTUK MEMBANGUN INSANSIAPAKAH INSAN?
 
Apakah cabaran utama guru masa kini dalam melaksanakan tanggungjawab untuk melahirkan modal insan holistik?
Tidak dinafikan perkembangan semasa turut memberi kesan kepada proses pembentukan sahsiah terutama di kalangan anak muda. Namun, apa yang penting ialah perkembangan bidang pendidikan perlu diambil kira supaya seiring dengan apa yang berlaku di negara maju. Penekanan perlu diberikan kepada pembangunan secara menyeluruh (holistik). Dalam mencapai sasaran itu, kita harus melihat pelbagai aspek  Selain itu, usaha meningkatkan pendidikan negara dengan memberi penekanan terhadap perkembangan aspek perisian iaitu meningkatkan kecemerlangan ilmu, inovasi dan kreativiti dalam proses pembelajaran dan pengajaran (P&P). Penambahbaikan akan dilaksanakan terhadap kurikulum dan kokurikulum di sekolah dalam melahirkan generasi seimbang dari segi perkembangan rohani dan jasmani










Kesimpulan

Justeru, modal insan berkualiti mesti mempunyai tahap kecerdasan  yang baik dan dapat meningkatkan pemahaman terhadap apa juga ilmu pengetahuan serta kemahiran yang diajar guru di sekolah. Mereka ini akan mampu berdepan dengan cabaran semasa dan bersaing di peringkat antarabangsa.  Ini jelas membuktikan modal insan berkualiti, berkemahiran dan berpengetahuan, kreatif dan inovatif adalah prasyarat mencapai status negara maju berpendapatan tinggi. Oleh itu, aspek pendidikan dan latihan akan disusun semula dan diperkukuhkan. rat kerajaan ini seharusnya difahami ibu bapa dan guru yang menjadi tenaga penting ke arah menyediakan modal insan berdaya saing dalam menghadapi cabaran masa depan negara. Apa yang penting adalah pengisian modal insan yang berilmu, berakhlak dan bermoral tinggi. 



Penekanan ini sejajar dengan perancangan negara untuk melahirkan modal insan yang mantap dari segi ilmu pengetahuan, kemahiran tinggi dan akhlak. Hanya melalui ciri-ciri ini pembangunan negara mampu direalisasikan untuk mencapai kemajuan yang dicita-citakan. 



 Kejayaan membangunkan program IHES di sebelas (11) sekolah menengah sebagai rintis diharap dapat mempelbagaikan pendekatan dalam menguruskan pendidikan Negara. IHES berpaksikan pembangunan insan secara bersepadu dan holistik. Pendekatan yang diguna pakai oleh sistem ini akan menambah baik pengurusan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah untuk merealisasikan aspirasi sistem pendidikan negara. Pengurusan pendidikan berasaskan potensi murid yang menjadi teras dalam sistem ini akan menghasilkan perkembangan emosi, jasmani, rohani dan intelek murid seperti yang dihasratkan. Pengurusan potensi yang terarah dengan jelas akan melahirkan budaya pembelajaran kendiri dan penghayatan konsep pembelajaran sepanjang hayat dalam kalangan murid. Sehubungan itu, sistem pendidikan negara dapat diperkasa kerana IHES mengguna pakai kurikulum kebangsaan serta mendokong hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Berpegang atas prinsip Rukun Negara dan berlandaskan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, IHES percaya bahawa rahsia kejayaan ialah berilmu dan bertakwa. Semoga usaha untuk menambah baik pengurusan pendidikan ini akan mendapat tempat yang sewajarnya dan mendapat keredhaan Allah SWT.























:



























No comments:

Post a Comment