KEPIMPINAN PENGETUA SEKOLAH
MEMACU SISTEM PENDIDIKAN BERSEPADU HOLISTIK DAN BERSEPADU DI MALAYSIA
OLEH
SAHIFUL BAHARI ABD RAHMAN
PENGETUA CEMERLANG
SMS MACHANG
Pengenalan
BIDANG
pendidikan terus diberi keutamaan dalam membentuk modal insan berkualiti dan
berdaya saing menjelang 2020. Konsep pembangunan modal insan diberi penekanan
serius sejajar dengan perancangan negara maju dalam bidang sains dan teknologi
berdasarkan acuan sendiri. Sehubungan itu, pembangunan modal insan perlu
dirancang dengan rapi dan pelaksanaannya perlu diselia dengan baik, beramanah
demi memastikan matlamat tersebut tercapai. Ini berdasarkan hala tuju Malaysia
yang berhasrat menjadi sebuah negara maju yang mampu melahirkan modal insan
seimbang dari segi ekonomi, politik, sosial, kerohanian dan kebudayaan. Justeru, landasan untuk memajukan sesebuah
negara banyak bergantung pada modal insan yang dilahirkan. Pembangunan modal
insan sangat penting. Pembentukan negara bangsa menjadi semakin mencabar
terutama pada era globalisasi. Jelaslah, globalisasi bukan saja berkuasa
menggerakkan modal, barangan dan manusia, tetapi berupaya mengubah gagasan,
budaya, cara hidup, nilai dan jati diri secara terus menerus. Gagasan tersebut
mampu menjadi kenyataan sekiranya rakyat peka dan membuat penilaian sebelum
menerima apa saja yang dibawa arus globalisasi.
Definisi pendidikan
holistik ialah satu penerokaan dan pengalaman pelbagai peringkat, ekspresi,
masteri, iaitu semua murid dan guru bersama-sama belajar dan maju ke hadapan.
Pendidikan holistic mengiktiraf semua murid berpotensi untuk berfikir
secara intelek, kreatif, dan sistematik.
2 Holistic Education is a multi-levelled
experiential journey of discovery, expression and mastery where all students
and teachers learn and grow together.
Holistic
education recognises the innate potential of EVERY student for intelligent,
creative, systemic thinking.
Holistic Curriculum is inquiry driven,
interdisciplinary and integrated, and is based on explicit assumptions of
interconnectedness, wholeness and multi-dimensional being.
Holistic Learning is organised around
relationships within and between learners and their environment while
empowering learners to live fully in the present and to co-create preferred
futures.
Langkah ini bertepatan dengan misi Kementerian
Pendidikan Malaysia, iaitu
Pendidikan
Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera.
Manakala misinya ialah ‘.Melestarikan Sistem Pendidikan Yang
Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara.’
Pendidikan Di Malaysia Adalah Satu Usaha
Ke Arah Lebih Memperkembangkan Potensi Invidu Secara Menyeluruh Dan Bersepadu
Untuk Melahirkan Insan Yang Seimbang Dan Harmonis Dari Segi Intelek, Rohani,
Emosi Dan Jasmani Berdasarkan Kepercayaan Kepada Tuhan.
Usaha Ini Adalah Bertujuan Untuk
Melahirkan Warganegara Malaysia Yang Berilmu Pengetahuan, Berketrampilan,
Berakhlak Mulia, Bertanggungjawab Dan Berkeupayaan Mencapai Kesejahteraan Diri
Serta Memberikan Sumbangan Terhadap Keharmonian Dan Kemakmuran Negara.
IHES
INTEGRATED HOLISTIC EDUCATION SYSTEM
THE REALISTIC EDUCATION
PELAKSANAAN IHES MENGAMBIL KIRA 5
PERKARA BERIKUT :
- Latar belakang dan sejarah
Malaysia yang melalui proses penjajahan dan kemerdekaan
- Masyarakat yang berbilang
kaum, Melayu, Cina, India, Sikh dll
- Persekitaran
(environmental), Demography, Geo-Literacy (Interaction, Interconnectios
and Implication ) , Sifat-sifat semulajadi, Suasana Pembelajaran yang
kondusif
- Situasi / Keadaan /
Pendidikan, Ekonomi, Politik, Kemudahan Infrastruktur (fasiliti)
- Sistem & Struktur –
Baseline Analysis (dimana kita
sekarang)
Sistem pendidikan bersepadu holistic
Focus kepada pembelajaran berasaskan
outcome
1. Immersion
of knowledge
2. Pembinaan
watak (akhlak)
3. Peningkatan
kemahiran dan kompetensi
4. Pencapaian
akademik
Program IHES ini telah diperkenalkan
oleh Professor Hasni Mohammed, Principal of Chief Executive Oficer ADNI
Centre for Integrated Holistic Education.
IHES
memberi fokus kepada outcome based
learning berhubung dengan:
·
Penerapan ilmu (immersion of knowledge)
·
Pembinaan akhlak (character building)
·
Kemahiran dan kecekapan
(skills and competency enhancement)
·
Pencapaian akademik (academic achievement)
·
Aplikasi dalam
kehidupan (application in life).
IHES beroperasi
atas prinsip sejagat (universal)
berlandaskan tiga domain iaitu teknologi media, kurikulum dan pembangunan
potensi manusia. IHES
mengamalkan lima (5) isikandungan (content) kurikulum iaitu:
·
Core-curriculum
·
Co-Curriculum
·
Extra
Curricular
·
National
Curriculum
·
International
Curriculum.
IHES
tidak mengetepikan enam (6) fakulti intelek dengan tiga (3) komponen tetap dan
tujuh (7) jenis atau tahap hati/Qalbu dalam human
psychology. Program IHEdS
berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Pelan Pembangunan Pendidikan dan
Rukun Negara dengan sedikit penambahbaikan untuk pendidikan hati/Qalbu. Lima
pedagogi untuk mendidik hati ini
diterjemahkan dalam lima pendekatan iaitu;
·
mahabbah (kasih sayang)
·
sakinah
·
barakah
·
mardhatillah, dan
·
ikhlas.
Ciri-ciri pengurusan program IHES :
·
Dilaksanakan dalam pendidikan
formal dan informal.
·
Progres tidak
bergantung atas umur tetapi atas potensi murid.
·
Menyediakan program
perkembangan yang berterusan bermula daripada nurseri, prasekolah, pendidikan
rendah dan pendidikan menengah untuk pendidikan tertiari.
·
Fokus terhadap
merancang secara terperinci pendidikan yang efisyien.
·
Boleh dilaksanakan
dalam semua jenis pusat pendidikan (tanpa mengira bangsa, warna atau agama).
IHES menguruskan
program-program pendidikan sebagai pengisian seperti:
·
Pengajaran dan
pembelajaran (ta’alim)-teaching and
learning
·
Coaching
dan pembelajaran (ta’adib)- coaching and
learning
·
Latihan dan
pembelajaran (tadrib)- training and
learning
·
Nasihat dan
pembelajaran (taujah)- advisory and
learning
·
Rundingan dan
pembelajaran (irsyad)- consultancy and
learning.
‘There is no single best way to teach
because there is no single best way to learn.’
Chris Dede
Objektif
program ini adalah untuk:
a.
membangunkan 11 buah
sekolah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT), Kementerian Pendidikan Malaysia) yang
melaksanakan pendekatan IHES dalam
pengurusan pengajaran dan pembelajaran,
b.
memberi pendedahan dan
pemahaman yang jelas kepada warga pendidik di Kementerian Pendidikan Malaysia
dan di sekolah tentang konsep dan praktis pendidikan holistik dan bersepadu
seperti yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan tanpa mengabaikan
hasrat Rukun Negara dan matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia,
c.
menambah baik pedagogi
dan pendekatan dalam pengajaran guru untuk menghasilkan pembelajaran yang
berimpak tinggi,
d.
melahirkan murid yang
holistik, mampu berdaya saing, mempunyai jati diri yang teguh seterusnya dapat
menyumbang kepada pembangunan ummah, demi kesejahteraan diri, keluarga, bangsa,
agama dan negara melalui sistem pendidikan negara; dan
e.
membudayakan konsep
pembelajaran sepanjang hayat untuk melahirkan independent learner dalam kalangan murid dan warga pendidik melalui
sistem pendidikan negara.
Perbandingan.
CONVENTIONAL EDUCATION SYSTEM
Focuses
on examination based learning
INTEGRATED AND HOLISTIC EDUCATION SYSTEM
Focuses on outcome based learning
a) Immersion of Knowledge
b) Character Building (Akhlaq)
c) Skills and Competency Enhancement
d) Academic Achievement
e) Application In Life
IHES
1. Used In Both Formal And Informal Education
2. Progress Does Not Depend On Age But On
Potential
3. Provides
Continuous Development Program From Nursery, Pre-School, Primary and Secondary
School to Tertiary Level Education
4. Focuses
on Orchestrating Learning with Efficacy (effectiveness, strength, potency,
force, efficiency )
5. Can
be applied in all Types of Education Centre
(Regardless of race, colour and religion)
Education Is A Continuous Learning Process By Which People’s Potentials,
Abilities And Talents Are Nurtured And
Developed. Education In This Broad Sense Is Also Everything That Is Learned And
Acquired In A Life Time : Knowledge , Skills, Habits, Interest,
Attitude, Personalities, Leadership, Entrepreneurship, Craftmanship And Based On
A System Of Belief Using The Learning Process Of Teaching, Coaching,
Training, Advisory, Consultancy And Its Implementation Through The Pedagogy Of
Care And Love. Focusing On The Mind, The
Heart, The Soul, The Spirit And The Physical Body Targetting On The Heart Willingly And Joyfully For The Sake Of God
Hasrat ini bertepatan dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan, iaitu
‘Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah LEBIH
MEMPERKEMBANGKAN potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
MELAHIRKAN insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah BERTUJUAN UNTUK melahirkan WARGA NEGARA Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran KELUARGA, masyarakat dan negara.’
Watak seorang
pendidik
LOVE & CARE
FOR CHILDREN
LOVE FOR THE
PROFESSION OF EDUCATION
Humility without
weakness
Health and
Vitality of the body
Psychological
health and emotional balance
Neatness, cleanliness
and good appearance
Eloquence and
good pronunciation
Intelligent and
deep understanding
Strong command
of subject
Broad and deep
reading for knowledge
Punctuality and
respect for time
Co-operation
with the school system and policies
Being Courteous
with students and fellow teachers
Socialization
with people and no isolation
Knowledge and
practice of noble values
To stay away
from questionable sayings or deeds, even if it is lawful
WORK SINCERELY
(IKHLAS) ONLY FOR GOD
Proses penyucian
hati
•
Bahagian ini adalah Pusat Kuasa dan
bergerak dengan teratur. Salah satu daripada ciri-ciri hati adalah
emosi anda
dan ia terletak di sini.
•
Hati tidak mempunyai keupayaan untuk
menolak atau berfikir secara kritikal. Segala cadangan atau buah fikiran yang
ia terima adalah daripada Minda(akal).
•
Bahagian ini tidak mengenali apa itu
“had” atau apa yang benar atau palsu.
•
Bahagian ini tidak ‘padam’ tetapi
bekerja
sepenuh masa.
Kasih
sayang
- Perasaan
halus di dalam hati yang membawa kepada perbuatan yang utama seperti
memberi
Kemaafan dan berbuat baik sesama manusia.
Ia membuat pasangan dapat merasai apa yang dirasakan oleh orang lain.
- Ia juga adalah perasaan sayang,
belas kasihan, cinta menyintai
Dan tidak
melakukan kezaliman sesama Manusia tanpa mengira bangsa,
warna kulit dan
agama
Fungsi
Jiwa/nafsu
• DAYA
DORONG
• DAYA
JUANG
• DAYA
PENGORBANAN
Pemurnian
jiwa
–
–
–
–
Memahami anugerah Tuhan
ruh
1. Ruh Adalah Anugerah
Dari Tuhan Yang Maha Pencipta Dan Maha Kuasa
2. Ruh Adalah Diluar Keupayaan Dan Kemampuan Manusia
3. Ruh Adalah Di dalam Penguasaan Tuhan Yang Maha
Pencipta Dan Maha Kuasa
4. Fungsi Ruh Atau Sifat Ruh Adalah Nyawa D idalam
Sebuah Kehidupan
5. Kekuatan Ruh Dapat Menjana Semangat Dalam Kehidupan
Memahami
jasmani/fizikal
Tuhan telah
mencipta manusia dengan sempurna
* Manusia telah dilengkapi dengan bentuk
Fizikal yang serba lengkap untuk segala keperluan yang masih mengkagumkan para
saintis.
* Anda telah dilengkapi secara fizikal dengan
:
* Telinga yang mengandungi 24,000 saraf
* 500 jenis otot
* 200 jenis tulang
* Mata dengan 100 juta sel reseptor
* 7 batu urat saraf
* 60,000 batu saluran darah
* Jantung yang mengepam 1,600 gelen darah
sehari
dan senarai berterusan
• FUNGSI
DIRI FIZIKAL ADALAH UNTUK BERTINDAK MELAKUKAN SESUATU AKTIVITI DIDALAM
KEHIDUPAN
IT
IS MY RESPONSIBILITY TO:
•
MAKE MYSELF GOOD
•
HELP OTHERS BECOME GOOD
•
MAKE THE PHYSICAL WORLD GOOD, CLEAN ,
BEAUTIFUL
AND IN HARMONY
WILLINGLY AND JOYFULLY FOR THE SAKE OF GOD
IT IS MY
RESPONSIBILITY TO:
•
MAKE MYSELF GOOD
•
HELP OTHERS BECOME GOOD
•
MAKE THE PHYSICAL WORLD GOOD, CLEAN ,
BEAUTIFUL
AND IN HARMONY
WILLINGLY AND JOYFULLY FOR THE SAKE OF GOD
Adopt
5 CURRICULUM Content
Core
Curriculum
Co-Curriculum
Extra
Curriculum
National
Curriculum
International
Curriculum
PELAKSANAAN
PROGRAM
PEMBANGUNAN POTENSI MANUSIA
1. Memahami
Proses Membangunkan Dan Memperkembangkan 23 Jenis Potensi Manusia
2. Memahami Proses Perancangan Dan Pelaksanaan
“The Journey Of Life”
a) Siapakah
Aku
b) Dari
Mana Aku Datang
c) Ke manakah
Aku Akan Pergi
d) Di manakah
Aku Sekarang
e) Apakah
Yang Aku Perlukan Untuk Sampai Ke sana
f) Apakah
Yang Menghalang Aku Untuk Sampai Ke sana
g) Apakah
Yang Akan Terjadi Bila Aku Sampai Ke sana
KBAT
Aplikasi
dalam kehidupan. Menyedari hakikat ini, kerajaan berusaha mentransformasi
sistem pendidikan negara menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(2013-2025) yang memberi penekanan terhadap elemen kreativiti dan inovasi.
Selaras dengan itu juga, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) telah
dilaksanakan di sekolah yang merangkumi tujuh elemen iaitu kurikulum, pedagogi,
pentaksiran, sumber, sokongan masyarakat, ko-kurikulum dan bina upaya guru.
KBAT di bilik darjah telah diperkukuh melalui Program i-Think iaitu satu program
yang membantu pihak sekolah memupuk kemahiran berfikir, menyemai budaya
pembelajaran sepanjang hayat, mahir dalam menyelesaikan masalah dan berupaya
menghasilkan jalan penyelesaian secara kreatif dalam kalangan murid.
InsyaAllah, menerusi program i-Think ini kita akan dapat melahirkan para
pencipta generasi masa depan Malaysia yang hebat dengan kebolehan dan kemahiran
berfikir secara kritis, kreatif dan inovatif.
KENAPA KITA PERLUKANPENDIDIKAN?
•Pendidikan membolehkan kita memahamitabii
alam.•Pendidikan meningkat kualiti hidup kita.•Pendidikan membangun insan
- bertatasusila, berakhlak, beradab, beretika.•Pendidikan membangun
negara.•Pendidikan membangun tamadun.•Pendidikan memastikan kejayaan duniadan
Akhirat.
3
TETAPI YANG ANIHNYADENGAN PENDIDIKAN KINI…
•Kita memiliki teknologi, tetapi hilang hubungansosial dan
akal budi.•Kita berjaya membangunkan insan tinggi intelek,tetapi rendah nilai
keinsanan.•Kita berjaya membangunkan insan celik S&T,tetapi buta agama dan
budaya.•Kita berjaya membangunkan alam, tetapimematikan insan.•Kita berjaya
memerdekakan negara, tetapimemiliki jiwa hamba.•Kita kaya dengan harta, tetapi
miskin denganakal budi.•Kita berjaya mengurus dunia, tetapi dzaif dalammengurus
untuk ke Akhirat.
4
SEJARAH
Menurut Alvin Toffler dalam bukunya
The Third Wave
(1991),sejarah manusia adalah kompleks dengan ditandai dengan
tigagelombang•Gelombang 1: Pertanian
– Tanah (pertanian dan hasil bumi) dan buruh, kuli
dan hamba – Sistem pemerintahan berpusat: Raja, tuan tanah
dsb – Sumber tenaga: otot manusia dan binatang
•Gelombang 2: Revolusi Industri (abad 18)
– Pembangunan teknologi – Tenaga mesin
menggantikan tenaga otot – Pembangunan insan berpengetahuan
mengendalikan mesin – Menghasilkan pekerja- (k-worker)
•Gelombang 3: Revolusi Minda (abad 21)
– Perubahan kepada minda – Dibantu
dengan sistem kawalan yang canggih berasaskanteknologi
kuantum – Kepintaran Emosi dan Spiritual – Pembangunan
modal insan berintegriti, sakhsiah dan jatidiri – Pendidikan Holistik
5
Kronologi Modal Insan
, Pekerja berotot: pekerja/buruh/hamba
– Mementingkan pembangunan
fizikal – Kepentingan kepada melahirkan pekerja yang cekap
dan berkesan
Sumber manusia berketrampilan (IQ)
Keperluan untuk menghasilkan manusia yangmempunyai daya
intelek yang tinggi – Berkemahiran dan
berketrampilan – Pekerja-k (k-workers)
•Modal insan (human capital ) (ESQ)
– Mempunyai sakhsiah yang
terpuji – Menghayati sistem kepercayaan berfalsafah
dan berprinsip – Berintegriti: ada wawasan, perancangan yang
rapi,keterampilan diri, pemantauan dan adab & akhlak terpuji
Natijahnya…
•Fritjof Capra (1982)‘Our progress, then, has
been largely a rational and intellectual affair, and this one-sided
evolution hasnow reached a highly alarming stage,a situation
so paradoxical that it borders insanity. We can control the soft
landings of space craft on distant planets, but we are unable to control
the polluting fumesemanating from our cars and factories. We proposeUtopian
communities in gigantic space colonies, but (we) cannot manage our cities
..... Those are theresults of overemphasizing our ‘yang’, or
masculine side – rational knowledge, analysis, expansion –
and neglecting our ‘ying’, or feminine side – intuitive,wisdom, synthesis,
and ecological awareness’
•Stephen Hawking (2006 – The STAR 20/7/06)
‘In a world that is in chaos politically, socially, and
environmentally, how can thehuman race survive the next hundred years?’
Kita terlalu memberi penekanan dalam sistem pendidikan kita
kepada usaha untuk meningkatkan celik literasi tetapi mengabaikan matlamat
asal pendidikan, yang mewujudkanketempangan (paradoks) dalam pembangunan
insan kini.Kita memerlukan pendidikan yang sepadu, holistik, syumul dan menyeluruh
•Menurut The Oxford Dictionary(Fowler, 1978),
“Systematic instruction, development of character or
mental power, trainintellectually or morally”
atau,
“Arahan secara bersistem, membangun sifat (sakhsiah)
atau kuasa mental, melatih secara intelek dan juga moral
”
•Menurut Encyclopaedia Britannica(2001),
“To train by formal instruction and
supervised practice especially in a skill, trade,
or profession. To develop mentally, morally, or aesthetically
especially by instruction”
Atau,
“Melatih dengan arahan rasmi dan menyeliaamalan terutamanya
dalam kemahiran, perniagaan, atau bidang kepakaran. Untuk membangun
mental, moral atau seniterutamanya dengan arahan”
12
TUJUAN PENDIDIKAN(Perspektif Sarjana Barat)
Ariffin Nordin, DBP, 1990 Mencapai kesempurnaan fitrah
manusia -
John Stewart Mill
Hasilkan manusia sempurna -
Milton
Membentuk kecenderungan asasi sesamamanusia dan manusia dengan
alam -
John Dewey
Dapat dan sampaikan ilmu -
Park •Penyesuaian abadi antara manusia
dengantuhannya -
Horne
Mencari hakikat kebenaran -
Niblet
13
TUJUAN & HARAPANPENDIDIKAN•Menurut Hasan Langgulung
(1979)
– Proses indahan nilai budaya
melalui pengajaran. – Proses pemindahan
pengetahuan. – Proses latihan dan
peningkatan pengalaman. – Proses indoktrinasi.
14
TUJUAN & HARAPANPENDIDIKAN
•Bagi Tajul Ariffin Noordin (1988) pendidikan bersepadu
bermaksud,‘
Pendidikan yang bersumberkan al-Quran dan hadith, di
samping adanyaintegrasi disiplin-disiplin ilmu ke arahmembina komuniti umah
denganberteraskan aqidah’
•Menurut Osman Bakar (1992), terdapatempat unsur penting
dalam ilmu bersepadu; kebenaran,
kebijaksanaan (hikmah), keindahan dan
prinsip kebergunaan
•Menurut Wan Mohd. Zahid Noordin(1993) misi Pendidikan
Malaysia bertujuan untuk,
‘Mewujudkan sistem pendidikan yang terbaik untuk
menghasilkan insan yang mempunyai daya ketahanan yang tinggibagi memenuhi
aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara’
•Matlamat pendidikan juga adalah (Mohd.Yusof Othman, 1995)
adalah untuk memaujudkan potensi untuk, menamakan
benda-benda – membangun emosi yang betul yang dapat menggerakkan diri
insan ke arah kebaikan dan menghindar keburukan. – mengenali kualiti
makhluk di alam ini. – melakukan pemikiran kehadapan yang bersifat futuristik. – memahami
makna fenomena alam yang dicerap.
•Menurut Mohd. Kamal Hassan (1988),matlamat
pendidikan Islam adalah,“sebagai khalifah Allah yang
bermatlamat untuk mendapatkan hasanah fi’d-dunyadan hasanah fi’l-akhirah”
•Menurut Syed Naquib Al-Attas(1988), unsur-unsur asas dalam sistem
Pendidikan Islam didasarkan kepada konsep,
agama (Ad-din), konsep manusia (insan),
konsep ilmu (‘ilm dan ma’rifah) konsep
kebijaksanaan (hikmah) konsep keadilan (‘adl), konsep amal (‘amal sebagai adab) dan
UMUMNYA
TUJUANPENDIDIKAN ADALAHUNTUK MEMBANGUN INSANSIAPAKAH INSAN?
Apakah cabaran utama guru
masa kini dalam melaksanakan tanggungjawab untuk melahirkan modal insan holistik?
Tidak dinafikan
perkembangan semasa turut memberi kesan kepada proses pembentukan sahsiah
terutama di kalangan anak muda. Namun, apa yang penting ialah perkembangan
bidang pendidikan perlu diambil kira supaya seiring dengan apa yang berlaku di
negara maju. Penekanan perlu diberikan kepada pembangunan secara menyeluruh
(holistik). Dalam mencapai sasaran itu, kita harus melihat pelbagai aspek Selain itu, usaha meningkatkan pendidikan
negara dengan memberi penekanan terhadap perkembangan aspek perisian iaitu
meningkatkan kecemerlangan ilmu, inovasi dan kreativiti dalam proses
pembelajaran dan pengajaran (P&P). Penambahbaikan akan dilaksanakan terhadap
kurikulum dan kokurikulum di sekolah dalam melahirkan generasi seimbang dari
segi perkembangan rohani dan jasmani
Justeru, modal insan
berkualiti mesti mempunyai tahap kecerdasan
yang baik dan dapat meningkatkan pemahaman terhadap apa juga ilmu
pengetahuan serta kemahiran yang diajar guru di sekolah. Mereka ini akan mampu
berdepan dengan cabaran semasa dan bersaing di peringkat antarabangsa. Ini jelas membuktikan modal insan berkualiti,
berkemahiran dan berpengetahuan, kreatif dan inovatif adalah prasyarat mencapai
status negara maju berpendapatan tinggi. Oleh itu, aspek pendidikan dan latihan
akan disusun semula dan diperkukuhkan. rat kerajaan ini seharusnya difahami ibu
bapa dan guru yang menjadi tenaga penting ke arah menyediakan modal insan
berdaya saing dalam menghadapi cabaran masa depan negara. Apa yang penting
adalah pengisian modal insan yang berilmu, berakhlak dan bermoral tinggi.
Penekanan ini sejajar dengan perancangan negara untuk melahirkan modal insan
yang mantap dari segi ilmu pengetahuan, kemahiran tinggi dan akhlak. Hanya
melalui ciri-ciri ini pembangunan negara mampu direalisasikan untuk mencapai kemajuan
yang dicita-citakan.
Kejayaan membangunkan program IHES di sebelas (11) sekolah menengah
sebagai rintis diharap dapat mempelbagaikan pendekatan dalam menguruskan
pendidikan Negara. IHES
berpaksikan pembangunan insan secara bersepadu dan holistik. Pendekatan yang
diguna pakai oleh sistem ini akan menambah baik pengurusan pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah untuk merealisasikan aspirasi sistem pendidikan
negara. Pengurusan pendidikan berasaskan potensi murid yang menjadi teras dalam
sistem ini akan menghasilkan perkembangan emosi, jasmani, rohani dan intelek
murid seperti yang dihasratkan. Pengurusan potensi yang terarah dengan jelas
akan melahirkan budaya pembelajaran kendiri dan penghayatan konsep pembelajaran
sepanjang hayat dalam kalangan murid. Sehubungan itu, sistem pendidikan negara
dapat diperkasa kerana IHES mengguna
pakai kurikulum kebangsaan serta mendokong hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Berpegang atas prinsip Rukun Negara dan berlandaskan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia, IHES percaya bahawa rahsia kejayaan ialah
berilmu dan bertakwa. Semoga usaha untuk menambah baik pengurusan pendidikan
ini akan mendapat tempat yang sewajarnya dan mendapat keredhaan Allah SWT.
No comments:
Post a Comment