Kolaborasi Kepimpinan Pengetua Dengan
PIBG-Komuniti Dalam Menjana
Kecemerlangan Sekolah.
oleh
Sahiful Bahari bin Abd
Rahman
Pengetua Cemerlang
Sekolah Menengah Sains
Machang
1.Pengenalan
Dalam era
perkembangan yang sangat laju ini, pendidikan di institusi sekolah tidak lagi
mampu untuk bergerak sendirian untuk mencapai kecemerlangan. No man
is an island ( John Donne) bermaksud kita saling memerlukan dan tindak
tanduk kita akan mempengaruhi orang lain.
Pengertian hubungan komuniti ialah hubungan antara individu, institusi, sektor
awam atau swasta baik secara formal dan tidak formal dalam program,
perkhidmatan atau sumber untuk membantu
pencapaian murid. Komuniti sama ada
ibu bapa, persatuan bekas pelajar, masyarakat sekitar memainkan peranan
membangunkan modal insan yang holistik. Perkara ini ditegaskan oleh
Allah SWT dalam surah Al-Ma’idah ayat dua pula bermaksud :
“Dan bertolong-tolonglah kamu atas kebijaksanaan dan
taqwa. Dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam dosa atau permusuhan”.
Mengikut Dato Hj. Abdul
Rafie Bin Mahat, Mantan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, “Hubungan tiga dimensi iaitu sekolah, rumah
dan komuniti perlu diberi penekanan. Ketiga-tiga entiti ini perlu ada hubungan
yang mantap dan akrab kerana kejayaan sistem pendidikan negara bergantung
kepada sejauhmana ketiga-tiga elemen ini dapat berfungsi, saling melengkapi dan
bantu membantu antara satu sama lain. Pihak pengurusan sekolah boleh memainkan
peranan utama dalam merapatkan hubungan antara rumah dan komuniti melalui
pelbagai cara selain daripada yang diketahui umum iaitu melalui PIBG”. Menurut Betty
Boult (Donald, 1978) pula “In many schools, parents are welcomed as equal
partnerships in their child’s education. Educators at such institutions believe
that making education a meaningful experience for students requires
partnerships, education is a shared trust”. Hasrat ini bertepatan dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan, iaitu ‘Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha
berterusan ke arah LEBIH MEMPERKEMBANGKAN potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk MELAHIRKAN insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah BERTUJUAN UNTUK melahirkan WARGA NEGARA Malaysia
yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran KELUARGA, masyarakat dan negara.’ Mengikut James
M. Kouzes and Barry Z. Posner (2002) dalam Five Practices of Exemplary Leadership,
antara amalan pemimpin yang berkesan,
iaitu Model the way, Inspire a shared vision, and Enable
others to act. Elemen penting
ini juga ditekankan oleh Lesly’s Handbook of Public Relations and
Communications, iaitu. “Community
relations, as a public relations function, is an institution’s planned, active,
and continuing participation with and within a community to maintain and
enhance its environment to the benefit of both the institution and the
community”.
2.Pengurusan dan pentadbiran sekolah yang berkesan perlu menjalinkan
hubungan yang baik dengan pihak luar. Perhubungan pihak sekolah dengan agensi
luar merupakan salah satu komponen penting dalam pengurusan sekolah.
Amalan ini bertepatan hasrat Tan Sri Mahyuddin B Mohd Yassin selaku
Menteri Pelajaran
merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( 2013-2025) yang merangkumi sembilan
bidang keutamaan yang dikenal pasti hasil daripada Laporan Penilaian Pendidikan Negara telah diperhalusi. Antara sembilan perkara yang
ditekankan tersebut ialah:
- meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah;
- mengukuhkan pelibatan ibu bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan kongsi dalam pendidikan.
Dua fokus ini diperincikan dalam ANJAKAN YANG KELIMA (5) ialah memastikan
pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah. Untuk itu, Kementerian Pelajaran Malaysia akan
memperkenalkan kriteria pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan
kompetensi, serta memperkukuhkan proses perancangan penggantian pengetua dan
guru besar mulai tahun 2013. Selain itu, Kementerian juga akan menempatkan
pengetua atau guru besar cemerlang di sekolah-sekolah luar bandar dan di
kawasan-kawasan miskin bandar bertujuan untuk meningkatkan prestasi sekolah. Kementerian
juga akan menyediakan sokongan yang secukupnya kepada pengetua dan guru besar
untuk membantu mereka meningkatkan prestasi sekolah.
ANJAKAN YANG KESEMBILAN (9), iaitu memperluas jalinan kerjasama dengan
ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta.
Pihak Kementerian akan mendapatkan maklum balas daripada setiap PIBG
mengenai pelaksanaan kurikulum
setempat dan kualiti guru mulai tahun 2016. Untuk menggalakkan penglibatan sektor
swasta dan komuniti, Kementerian akan menambah bilangan Sekolah Amanah kepada
500 buah menjelang tahun 2025 dengan turut melibatkan kumpulan alumni dan
pertubuhan bukan kerajaan yang berpotensi sebagai penganjur. Lawrence
W. Lezotte (1991),
pula menggariskan antara ciri
Sekolah Berkesan iaitu hubungan sekolah- rumah yang intim. Berdasarkan
kajian dan konsultasi dengan ibu bapa, Persatuan Ibu bapa dan Masyarakat di
Canberra (ACT Council of Parents & Citizens Assosiation ), Australia telah mengemukakan ciri sekolah berkesan iaitu sokongan ibu bapa
dan komuniti yang kukuh.
Peranan ibu bapa dalam
memahami akan tanggungjawab mereka mengenai pendidikan anak-anak mereka tidak
dapat dinafikan. Kelly (1996) menyebut bahawa adalah menjadi tugas serta
tanggungjawab ibu bapa untuk membantu dan membimbing anak-anak menyelesaikan
kerja rumah, mengurus masa belajar di rumah, memberi motivasi, mengatasi
masalah pembelajaran dan mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum. Pihak
sekolah sering mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa semasa Pendaftaran
pelajar, Program Motivasi Keibubapaan dan Program Rundingcara Akademik. Parents who read to their children before they enter school give their
children a boost toward reading success. Talking to children about books and
stories read to them also supports reading achievement. (Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 1996. Developing Engaged Readers
in School and Home Communities. Rahway, N.J.: Author
Tindakan dilaksanakan bagi memastikan objektif yang disasarkan dapat dicapai
dalam jangka masa yang ditetapkan . PIBG telah merancang dan melaksanakan
beberapa program yang melibatkan ibu bapa secara langsung, antaranya ialah
Program Pendidikan Komuniti, Hari Keluarga, Sukaneka Rakyat, Seminar Pendidikan
Keibubapaan dan forum keibubapaan.
Michael Fullan
(2001) Leading in a Culture of Change menggambarkan lima set teras
tindakan minda yang menentukan pemimpin yang berjaya dalam organisasi
pembelajaran, iaitu
Moral purpose
Understanding change
Relationship building
Knowledge building
Coherence making
Menurut Fullan (2001) lagi ‘involving parents is important
because the closer parents are to the educator the greater the educational
impact. The 'power of three'; teachers,
parents and students aligned make all the difference.
3. Prinsip Asas perhubungan ini dapat
dilaksanakan melalui beberapa kaedah, iaitu
1. Perkongsian pintar (Smart partnership)
2. Permuafakatan ( Collaboration)
3.
Win-win
situation = Situasi menang-menang: sama-sama untung
4. Cooperation = Kerjasama
3.1 Manakala
EPSTEIN’S menyebut enam jenis penglibatan.
Keibubapaan (Parenting)
Komunikasi (Communicating)
Sukarelawan (Volunteering)
Pembelajaran di rumah (Learning at Home)
Membuat keputusan (Decision Making)
Kobarasi dengan komuniti (Collaborating With
Community)
Peranan pemimpin
sekolah sangat penting bagi menjayakan hubungan dengan komuniti. Sejauh mana
keberkesanan hubuingan banyak bergantung kepada sikap, nilai, kesantunan,
kemahiran komunikasi dan gaya kepimpinan itu. Jadi, terdapat 20 petua untuk
meningkatkan pemuafakatan pendidikan, iaitu
- Kita perlu melayan setiap orang dengan hormat dan dihargai.
- Kita perlu sentiasa cuba mendengar pandangan orang lain, jangan menyindir.
- Kita perlu melihat ciri-ciri baik pada orang lain
- Jadi seorang pendengar yang baik; jangan mengganggu percakapan orang
- Kita perlu bersedia menerima teguran yang membina
- Kita perlu bersedia berkongsi idea, kemahiran, pengalaman dan maklumat.
- Kita memberi kritikan seseorang secara positif
- Kita perlu bersikap setia kepada orang lain
- Kita perlu mengelakkan `pilih bulu’, beri layanan yang sama kepada semua orang
- Kepimpinan orang lain untuk perkembangan dan pembangunan.
- Kita perlu memberi penghargaan secara jujur
- Kita perlu menegur kesilapan orang lain secara berhemah dan sopan.
- Kita perlu memberi tumpuan kepada perhubungan bukan sahsiah orang
- Kita perlu meupakan perkara yang remeh-temeh
- Kita perlu memulakan dengan memberi penghargaan sekiranya terdapat kesilapan
- Kita perlu mewujudkan suasana tolak ansur
- Kita perlu mengelakkan bertelingkah; Tiada sesiapa yang akan menang dalam pertikaian.
- Kita mudah memberi senyuman. Senyum adalah sedekah (pada yang sesuai)
- Kita perlu bersikap berlapang dada dan bersedia mengaku kesilapan
- Kita perlu mengelakkan bersikap cepat marah dan hilang sabar.
Basic principles of effective collaboration. Everyone needs to be
treated with dignity and respect. Everyone needs to be heard. All of the
information needs to be clear for everyone.
(Epstein, 2009)
Untuk melihat merumuskan
rantaian hubungan pemimpin dengan komuniti lebih jelas mari kita meneliti model kepimpinan komuniti di bawah.
Pemerhatian
ke atas peranan PIBG di Malaysia didapati sekolah-sekolah yang cemerlang
dibantu oleh PIBG yang aktif. Kajian-kajian
di Amerika Syarikat tahun 1987 menunjukkan bahawa penglibatan ibu bapa di
sekolah sebagai faktor utama menentukan kejayaan pelajar di sekolah.
Perkara ini boleh merujuk kepada P.U(A)
118 Peraturan-Peraturan Pendidikan (PIBG), pekeliling yang berkaitan. Jadi, amat jelas kepada kita PIBG adalah rakan kongsi pendidikan yang
sangat penting. Manakala wakil
guru dalam AJK PIBG akan mewakili hasrat dan cita rasa sekolah. Peranan pengetua/GB adalah ex-officio sahaja . Mengikut
Akta Pendidikan KPM 1996, Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) ditubuhkan di
semua sekolah kerajaan bertujuan untuk mewujudkan permuafakatan antara ibu bapa
dan guru (PIBG), yang diharapkan dapat membina kesefahamanan tentang tugas
dan tanggungjawab bersama dan usaha
dalam meningkatkan mutu pengajaran guru dan pembelajaran murid di sekolah.
Three kinds of parental involvement at home are
consistently associated with higher student
achievement: actively organizing and monitoring a child’s time, helping with
homework and discussing school matters. (Finn, 1998)
Ia juga untuk
mempertingkatkan kerjasama dan perkongsian antara pihak sekolah, ibu bapa dan
komuniti setempat. PIBG juga mempunyai peranan saling
lengkap melengkapi terhadap fungsi Kementerian
Pendidikan Malaysia dalam menyediakan prasarana, kemudahan dan suasana sekolah
yang kondusif kepada murid-murid dan guru-guru di sekolah. PIBG mempunyai peranan yang penting dalam
pengurusan sesebuah sekolah. Antaranya ialah membantu dalam memajukan
perkembangan murid dan menjaga kebajikan murid, menambah sumber kewangan sekolah
bagi menambah dan meningkatkan kemudahan di sekolah, meningkatkan kemesraan dan
menyediakan saluran komunikasi dan hubungan antara sekolah dengan masyarakat
setempat, meningkatkan keceriaan premis sekolah supaya dapat mewujudkan suasana
yang konduksif bagi menjayakan aktiviti dan program pendidikan. Semua ibu bapa
dan guru di sekolah ini merupakan ahli PIBG. AJK PIBG dipilih melalui Mesyuarat
Agung Tahunan dan menjalankan tugas dan amanah secara sukarela serta perlu
menitikberatkan keikhlasan, keterbukaan dan pengorbanan.
When children and parents talk regularly about
school, children perform better academically. (Aston & McLanahan, 1991; Ho
& Willms, 1996; Finn, 1993)
5.Peranan sekolah sebagai institusi masyarakat
Masyarakat merupakan institusi tidak formal
yang mempengaruhi pendidikan seseorang pelajar. Institusi tidak formal ini
berfungsi sebagai wahana yang menerima pelajar di luar aktiviti di sekolah.
Keadaan ini wujud kerana masa pelajar lebih banyak terarah untuk berinteraksi
sesama rakan sebaya dan masyarakat dalam institusi masyarakat selain institusi
keluarga. Bentuk-bentuk institusi masyarakat yang wujud ialah persatuan belia,
badan kebajikan penduduk, badan koperasi, institusi masjid, badan-badan
berkanun dan bukan berkanun dan lain-lain lagi. Di peringkat sekolah yang
dilihat aktif dan berperanan pada hari ini ialah Persatuan Ibu bapa Dan Guru
(PIBG).Apa yang berlaku pada masa ini, sebahagian besar institusi masyarakat
ini tidak berkesan dalam melaksanakan fungsinya. Kerjasama yang erat antara pihak sekolah
dengan pihak komuniti luar amat penting dan sangat membantu pihak sekolah untuk
mencapai kecemerlangan sekolah khususnya para pelajar dan organisasi guru.
Tanpa integrasi kerjasama kedua-dua pihak, kejayaan dalam mengurus sesebuah
organisasi sukar dicapai. Model
Hoover-Dempsey dan Sandler jelas menunjukkan bahawa kebersamaan sekolah dan
komuniti boleh dijalin dengan ibu bapa sebagai salah satu dari komponen
komuniti sesebuah sekolah itu. Kebersamaan yang tidak pernah wujud tidak akan
dapat menghasilkan pelajar yang boleh belajar seperti yang disebut oleh
Gallagher et. al (2005). Model ini menunjukkan bahawa hubungan sekolah dan
komuniti dapat diwujudkan sekiranya pihak pengurusan sekolah dapat memastikan
agar pihak guru dan ibu bapa saling memahami perasaan antara satu sama lain sebagai langkah pertama
untuk mewujudkan hubungan harmoni kedua-dua pihak (Berger, 1983).
5.1 Perkongsian Pengalaman PIBG SK ZAINAB (2)
PIBG telah berjaya mewujudkan sebuah Bilik
PIBG. Bilik ini disediakan hasil RM20,000 daripada penganjuran Majlis Makan Malam Amal. AJK PIBG menggunakan
sepenuhnya bilik tersebut untuk berjumpa dan berbincang tentang pelbagai
program. Pelbagai kemudahan disediakan seperti komputer, pencetak, perabot dll PIBG dan seluruh warga
sekolah bertanggungjawab menjana kejayaan melalui penerapan konsep ‘BERJAYA BERSAMA’. Mereka membantu anak mereka sendiri dan membantu
anak-anak orang lain juga agar semua berjaya.
Positive results of parental involvement in
their children's schooling include improved achievement, reduced absenteeism,
improved behavior, and restored confidence among parents in their children's
schooling. (Institute for
Responsive Education. The Home-School Connection: Selected Partnership
Programs in Large Cities. Boston: Author.)
Ibu bapa juga menggalakkan anak-anak membantu sesama sendiri melalui
program “PEER TUTORING”. PIBG sentiasa
mengambil berat kebajikan murid dan mengambil inisiatif
mendapatkan bantuan bagi murid miskin untuk menyambung pelajaran. Perhubungan
baik dengan agensi seperti Majlis Agama Islam dan Adat istiadat Melayu Kelantan
dan sebagainya membolehkan murid mendapat banyak manfaat. PIBG berjaya
mengusahakan Persatuan Kemajuan Wanita Kelantan Di Kuala Lumpur dan Selangor
(PUSPA) menjadikan SK Zainab (2) sebagai Sekolah Angkat . PUSPA memberi bantuan
biasiswa bulanan kepada murid miskin selain mengadakan program motivasi kepada
murid dan perkongsian ilmu dengan guru-guru. PUSPA diterajui oleh Y.Bhg. Profesor Emeritus
Datuk Dr Nik Safiah Karim, pakar Bahasa Melayu/ tokoh akademik tersohor di
Malaysia. Setiap bulan, seorang ayah /ibu yang berkerjaya akan
menyampaikan ceramah motivasi dalam
program bicara ayah/bonda. di perhimpunan pagi.
5.2 Pengalaman Sekolah Rakan Alam Sekitar SMK INANAM, Kota Kinabalu, Sabah.
Program SERASI (Sekolah Rakan Alam Sekitar) telah menyatukan sekolah dan komuniti ke arah
kehidupan lestari. Program
ini merupakan instrumen membawa kepada penyatuan warga sekolah bersama
komuniti. Program ini telah berjaya meningkatkan kesedaran alam sekitar ke arah
kehidupan lestari. Program ini mendapat
kerjasama daripada Jabatan Perlindungan Alam Sekitar, Jabatan Alam Sekitar
Persekutuan, Jabatan Perhutanan Sabah, Pusat Tindakan Alam Sekitar (EAC), Sabah
Wetlands Conservation Society, dan SHELL Malaysia. Selain itu, program ini juga
memupuk sikap positif dan cinta akan alam sekitar dalam kalangan warga sekolah
dan masyarakat. Langkah ini secara langsung menggalakkan inovasi ke arah
membentuk persekitaran sekolah yang menitikberatkan pemeliharaan dan
pemuliharaan alam sekitar. Impaknya, SMK Inanam tekah memenangi Anugerah SERASI 2011/2012 Pengurusan
Alam Sekitar Terbaik (Peringkat
Sekolah Menengah)..
5.3 Penglibatan Maktab Duli Pengiran
Muda Al-Muhtadee Billah , Brunei (MDPMAMB) dengan
masyarakat. ‘Partnership With Parents And The
Communities’ sebagai salah satu dari empat Bidang Keutamaan Dalam Rancangan
Kemajuan Maktab 2011 – 2015. Maktab ini menetapkan Dasar 6 Jam Wajib Penglibatan Pelajar Dalam Kerja-Kerja Amal Dan Sukarela
Kepada Masyarakat (Program Bakti Pelajar)
sepanjang tempoh dua tahun pengajian –program ini berkuatkuasakan mulai
Januari 2012.Selain itu, pihak sekolah juga memainkan
peranan dalam penyebaran ilmu dan perkhidmatannya kepada
masyarakat . Peranan sekolah dalam melaksanakan program-program usahasama mulai 2011. Program ini juga memberi pendedahan
secara langsung kepada ibu bapa dan penjaga. Jadi, ibu bapa mengetahui hala tuju/kerjaya anak-anak mereka nanti.
5.4 Pengalaman SMP NEGERI 2 Ciamis , Indonesia. Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional Dan Sekolah Model
Adiwiyata Nasional Mandiri .
Menurut Dr. Agus Sumantri,M.Pd, Pengetuanya, “Untuk membangunkan sekolah
menjadi sekolah berkualiti hubungan dengan
komuniti bukan sahaja dalam negara malah di persada antarabangsa sangat perlu
dan penting.” Bagi merealisasikan hasrat ini pihak sekolah perlu ada kriteria
berikut:
- komitmen
- perubahan paradigma
- sikap mental
- pengorganisasian
Sekolah ini telah
berjaya membuat perubahan daripada sekolah yang tidak ternama menjadi sekolah
yang unggul dan hebat. Faktor utama yang
mempengaruhi kejayaan sekolah ialah seluruh elemen komuniti sekolah mulai daripada
; guru, siswa, orang tua, dan pimpinan di sekolah memberi dokongan dan
bekerjasama erat. Laporan kajian Dr.Joyce Epstein melihat sekolah,
iaitu “The way school care about children is reflected in the way schools
care about the children’s families.”
Program sekolah dan penyelenggaraan sekolah
telah didukung oleh komuniti. Sekolah ini juga mengadakan jalinan dan jaringan
di peringkat antarabangsa, antaranya,
- SMK Putrajaya Presint 14(1) Malaysia
- Sehit Ogretmenler Ilkogretim Okulu- Turky
- Glenunga International High School (GIHS) Australia
- SMK Bandar Maharani Muar Johor Malaysia
- SMK Mount Austin Pasir Gudang Johor
Kolaborasi amalan
terbaik dari segi perkembangan, pengukuhan dan pengayaan kurikulum
khususnya untuk mata pelajaran Sains dan Matematik, Pertukaran Informasi, Pertukaran Siswa dengan model Home Stay, dan Perkongsian Karyawan dan Penampilan Seni Budaya telah menjadikan sekolah ini sangat cemerlang.
5.5 Sekolah Ban Buketa,Narathiwat,
Thailand.. Falsafah sekolah ini ialah pelajaran ke arah
kehidupan yang sempurna . Menurut Guru Besarnya, Arun
Benyakupt sekolah mempunyai jawatankuasa
yang menjadi penghubung kepada sekolah-komuniti. Jawatankuasa ini terdiri
daripada wakil guru, ibu bapa, wakil
daripada parti politik, ahli agama dan alumni. Pada asalnya sekolah menghadapi
banyak masalah, seperti pencapaian akademik yang rendah, kurang sokongan ibu
bapa,dan akhlak pelajar. Tetapi, melalui kolaborasi dan permuafakatan komuniti
semua masalah berjaya diselesaikan. Sekolah ini menerapkan konsep ‘kerja
sekolah adalah kerja ibu bapa’ dan ‘semua pekerja ialah guru bagi murid’.Program pembelajaran yang
bermuafakat dengan ibu bapa
untuk kesejahteraan rakyat Thailand. Memandangkan keadaan Selatan
Thailand yang tidak stabil dari segi politik dan keselamatan. Jadi, hubungan
pihak sekolah dan komuniti termasuk ketua kampung sangat penting. Jika hubungan
tidak mesra boleh menyebabkan pertelingkahan yang boleh membawa maut. Akhirnya,
sekolah ini berjaya meningkat kepuasan pelanggan dan Sekolah Ban Buketa menjadi
Johan serta model kepada sekolah lain di Wilayah Narathiwat.
6.Amalan terbaik rangkaian hubungan tiga dimensi sekolah, rumah
dan komuniti bagi pembentukan sahsiah unggul pelajar dan kecemerlangan di
Sekolah Menengah Sains Machang.
6.1
Majlis Konvokesyen
Acara ini merupakan etos sekolah dan antara
program yang penting ditunggu oleh semua
pelajar Sekolah Menengah Sains Machang. Program ini telah berjaya melibatkan
pentadbir, guru-guru, pelajar kakitangan sekolah, ibu bapa dan juga komuniti
sekitar. Program ini berlangsung
selama tiga hari dua malam dan terbahagi
kepada beberapa aktiviti iaitu
i)
Majlis Konvokesyen
ii)
Majlis Reunion Dinner
iii)
Keusahawanan Pelajar Tingkatan
lima
iv)
Pameran dan Persembahan
v)
Pertandingan catur, bola sepak dan
sepak takraw
Program ini dimulakan dengan acara
keusahawan pelajar yang dikendalikan oleh semua pelajar tingkatan lima.
Matlamat aktiviti keusahawanan pelajar ini
untuk mendedahkan pelajar tentang dunia perniagaan. Pelbagai gerai jualan
dibuka oleh pelajar dan dibantu oleh guru kelas dan kakitangan sokongan
masing-masing. Sebelum itu satu perjumpaan diadakan untuk menyelaras apa yang
hendak dijual oleh kelas masing-masing dan persiapan dibuat berdasarkan jenis
perniagaan yang hendak dilaksanakan.
Semasa
kegiatan ini berjalan nilai-nilai murni diaplikasi kepada pelajar misalnya yang
menjual kupon mesti jujur dan amanah, yang menjual di gerai saling bekerjasama dan bertanggungjawab
terhadap gerai masing-masing. Di samping
memastikan kebersihan gerai sentiasa diamalkan kerana kebersihan itu sebahagian
daripada iman.
Selain itu,
terdapat juga agensi luar yang terlibat semasa program ini berlangsung seperti
pasukan bomba dan penyelamat, Polis diRaja Malaysia, Agensi Anti-Dadah kebangsaan,
Jabatan kesihatan dan FAMA negeri Kelantan. Penglibatan agensi luar, ibu bapa
dan pihak sekolah ini telah menjadi pendorong ke arah pembentukan jati diri
pelajar dan menjadi kebanggaan semua pihak untuk menjadi warga sekolah ini.
Pihak ibu bapa pula berasa bangga anak mereka dapat belajar di sini yang
berjaya mencungkil bakat dan sahsiah yang unggul.
Penyata jualan
semasa majlis konvokesyen
Tahun
|
Jumlah Jualan
|
2010
|
RM 20470.00
|
2011
|
RM 21246.00
|
2012
|
RM 21014.00
|
Hasil daripada
jualan ini pelajar sumbangkan kepada sekolah untuk tujuan program P & P kecemerlangan akademik, dan keceriaan sekolah.
Ini sebagai bukti bahawa mereka
mempunyai sifat suka melakukan kerja-kerja amal dan berkhidmat kepada
rakan–rakan sebaya. Pada malam pula diadakan satu lagi program yang dipanggil
Majlis Reunion Dinner. Majlis ini di adakan untuk menghargai jasa bekas
pelajar SPM tahun lepas yang cemerlang dalam peperiksaan SPM , di samping itu
Alumni juga dijemput bersama untuk memeriahkan lagi majlis. Himpunan antara bekas
pelajar SPM, Alumni, PIBG dan guru/kakitangan sekolah merupakan satu peluang
yang cukup baik bagi Alumni untuk memberi motivasi/nasihat dan menceritakan
pahit maung semasa belajar dan berjaya seperti sekarang.
Majlis
Konvokesyen telah diadakan untuk
menghargai dan meraikan kejayaan bekas pelajar yang mengambil peperiksaan SPM
tahun lepas. Majlis ini dihadiri pihak ibu bapa pelajar, PIBG dan jemputan VIP.
Kejayaan pelajar dalam peperiksaan SPM ini memberi motivasi kepada pelajar tingkatan 5 yang akan
menghadapinya pada bulan November nanti. Mereka melihat bagaimana kejayaan
bekas pelajar yang dapat mengikuti program keluar negara , matrikulasi dan kursus profesional di universiti. Sebagai rumusan dapat kita katakan bahawa
pelajar ini mempunyai motivasi yang tinggi untuk belajar, berdaya saing, mampu
berdikari untuk melaksanakan sebarang program, saling bekerjasama sesama
pelajar, ibu bapa, sekolah dan komuniti. Semua ini adalah ciri-ciri penting ke
arah pembentukan sahsiah yang unggul.
6.2
Malam Nostalgia dan Sumbangsih
Program ini dilaksanakan bertujuan untuk
mendidik pelajar tingkatan 5 supaya mereka menghargai jasa sekolah kepada
mereka agar tidak menjadi pepatah seperti kacang lupakan kulit. Sepanjang
tempoh pengajian selama lima tahun di sekolah ini mereka banyak menimba ilmu, latihan, dan pengalaman
daripada sekolah, guru, kakitangan , ibu bapa dan komuniti. Rasa sayang akan
sekolah dan semangat kekitaan dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Sains
Machang disemai dan dipupuk. Hubungan
pelajar junior dan senior menjadi semakin jelekit.
Pada malam Nostalgia
tersebut tetamu yang hadir terdiri daripada bekas pengetua, bekas guru,
ibu bapa pelajar, PIBG dan semua pelajar Tingkatan 5. Jamuan makan malam ini
telah berjaya menghimpun pelajar, pihak sekolah,
Alumni, ibu bapa pelajar dan bekas pengetua. Pada akhir majlis ini pengerusi
ikatan pelajar tingkatan lima akan mengumumkan sumbangan wang ringgit kepada
pihak sekolah. Sebagai tanda terima kasih dan penghargaan mereka kerana lima
tahun menuntut ilmu di sekolah ini. Impaknya kita dapat memupuk dan melahirkan
pelajar yang sanggup berkorban, mengenang jasa guru, ikhlas ,beramal saleh
untuk sekolah ,budaya
bersyukur, prihatin, dedikasi, kerjasama, permuafakatan dan
patriotik, iaitu sayang akan sekolah.
Penyataa sumbangsih pelajar
Tahun
|
Sumbangsih pelajar
|
2010
|
RM 15,333.33
|
2011
|
RM 12,222.22
|
2012
|
RM 14,444,44
|
Sumbangan ini pihak sekolah telah membina seperti “halt
stand” tempat perhimpunan pelajar pada hari ahad, Kolam 88 depan pejabat,
Gerbang Ilmu, Menara Jam, Mercu tanda dan sebagainya.
6.3
Kelab Akuatik dan Taman mesra Alam
Kelab akuatik dan taman mesra alam ini telah ditubuhkan
sejak tahun 2001. Tujuan penubuhannya bagi mendidik pelajar supaya menghargai
alam sekitar. Melalui dana PIBG telah membina kolam ikan, tapak untuk
perkhemahan dan sebuah Dewan Terbuka. Lantaran itu pelajar dapat menghargai
anugerah alam semula jadi di kawasan ini. Sehubungan itu kelab ini berjaya mengadakan pertandingan
memancing dua kali setahun. Penyelaras program ini menggalakkan pelajar untuk
menganjurkan pertandingan ini. Juara pertandingan memancing mendapat hadiah
wang tunai RM2500. Penyertaan orang ramai sangat menggalakkan sehingga mencecah
350 pemancing dari seluruh negeri Kelantan.
Kelab akuatik telah berjaya menyalurkan dana dan memberi
sumbangan seperti menyediakan kipas di ruang bilik pameran, menyediakan 6 unit
pendingin hawa di masjid Ibadurrahman untuk keselesaan pelajar bersolat,
menurap jalan sekitar Dewan Terbuka di
Taman Mesra Alam. Sebagai rumusan yang dapat kita nilai daripada program ini
ialah pelajar dapat mencari dana untuk disumbangkan kepada sekolah. Ini
menunjukkan sikap yang sangat baik
kerana sanggup menyusun satu program yang menjadi etos dan kebanggaan kepada
semua pihak baik sekolah, ibu bapa dan juga komuniti. Sikap mereka yang suka
membantu diharapkan suatu hari nanti mereka akan menjadi warganegara yang
berguna kepada agama,bangsa dan negara. Dengan nilai yang disemai ini akan
menjadikan mereka mencintai dan
memelihara alam semula jadi, memupuk semangat usahawan dan menternak ikan
sebagai satu industri.
6.4
Projek Burung Layang-layang
Satu lagi projek
PIBG ialah bangunan pekerja lama telah ditukar kepada Projek Burung Lalang-lalang. Projek ini telah menjadi projek anak angkat
Yang Berbahagia Dato Dr Hj Mohd Zairi b Hj Serlan, Pengarah Perkhidmatan
Veterinar Negeri Kelantan. Antara objektifnya mendedahkan kepada murid tentang
amali sains hayat dan mencintai flora dan fauna. Projek ini juga mendapat
kerjasama daripada Mohd Nawi b Husin, Consultant Burung Layang-layang Negeri
Kelantan. Dana PIBG dikumpul dapat digunakan untuk melaksanakan pelbagai kem
kecemerlangan akademik,pemupukan sahsiah, dan kokurikulum.
6.5
Peranan Alumni
Penglibatan, permuafakatan, jalinan
kolaboratif dengan Alumni bagi kemajuan
anak-anak mereka di sekolah sentiasa dipergiat.
Persatuan Bekas Pelajar pula menganjurkan Kem latihan kepimpinan
pengawas sekolah, motivasi, kerjaya, tamrin, dan memberi bantuan kewangan
kepada pihak sekolah. Alumni sekolah
sentiasa datang ke sekolah mengikut batch
dan membuat pelbagai program bagi membantu pelajar-pelajar. Mereka
berperanan sebagai fasilitator, pengurus, dan penceramah . Komitmen dan iltizam
yang mereka tunjukkan sangat membanggakan.
Let’s
build bridges. Bridges (rather than borders or barriers) can increase students’ chances
of successfully navigating sometimes divergent settings. It is essential that
we focus on building bridges for students by strengthening relationships and
partnerships across systems (home-school-community) and promoting
continuity in expectations, goals, and support for learning. (Joyce Epstein, 2009)
Kesimpulan
Pendidikan negara sedang mengharungi
transformasi ke arah menghasilkan kualiti pendidikan bertaraf
antarabangsa. Pendidikan berkualiti
mesti dapat diakses oleh semua untuk membangunkan modal insan holistik bagi
menghasilkan tenaga kerja yang
berpendapatan tinggi. Kajian
mendapati bahawa pemimpin sekolah mempunyai impak yang tinggi ke atas
pencapaian murid. Peranan pemimpin untuk menjayakan transformasi dalam
pendidikan amat penting. Jadi,
usaha untuk menjana kecemerlangan modal insan berkualiti tidak terhad kepada
tanggungjawab pihak sekolah semata-mata. Malah, permuafakatan antara sekolah
dengan PIBG, komuniti dan bekas murid merupakan faktor penting dalam menentukan
keberkesanan pengurusan sekolah.
Teori Epstein (1992)
menjelaskan komuniti sebagai satu konteks asas bagi membolehkan murid belajar. Pihak sekolah, keluarga dan komuniti perlu bekerja
secara kolaboratif untuk memastikan keberhasilan akademik dan sosio-emosi
murid. Memang tidak sesiapa menafikan
bahawa penglibatan komuniti menjadi
alat yang kuat untuk menjana perkhidmatan dan sumber kewangan. Perkongsian sekolah-komuniti berorientasikan
matlamat akan dapat mencipta banyak peluang dan menjana sebuah harapan yang
gemilang. Dari segi konseptual, sekolah boleh berkolaborasi dengan rakan
komuniti, seperti badan korporat
dan perniagaan, universiti dan
institusi pengajian tinggi badan-badan sukarelawan setempat atau kebangsaan, agensi
perkhidmatan sosial dan kesihatan,
dan institusi
keagamaan. Rumusan kajian menunjukkan bahawa sistem sekolah perlu memberi tumpuan kepada
komuniti setempat agar berlaku satu lonjakan besar dalam dari segi pencapaian
akademik, pemupukan sahsiah dan pencapaian kokurikulum.Kerjasama erat antara
sektor awam dan swasta akan mempercepat sistem penyampaian perkhidmatan dan
membawa kepada pertambahan kewangan. Para pemimpin sekolah perlu diberikan latihan profesional yang mendalam
dan meluas khususnya dalam aspek pengurusan sekolah- komuniti yang berkesan. Dasar
baharu mengenai sekolah-komuniti memerlukan penghayatan, kefahaman dan hala
tuju yang jelas untuk menggerakkan sekolah mencapai pada tahap prestasi tinggi.
‘Katakanlah( Wahai
Muhammad) Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk
itu menarik hatimu. Oleh itu, bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang
berakal fikiran supaya kamu berjaya.’
Al-
Maidah: 100.
RUJUKAN
Betty Boult ( 2006), 176
Ways to involve Parents: Practical Strategies for Partnering with Families,Corwin
Press.
Michael Fullan (2001), The New Meaning Of Educational Change , Dean of the Ontario Institute in Education of the University of Toronto
Dato Hj. Abdul Rafie Bin Mahat, Ketua Pengarah
Pendidikan Malaysia di dalam kertas kerjanya yang bertajuk “Pengukuhan Dan Peningkatan Kualiti Pendidikan
Dan Profesionalisme Keguruan” Jurnal Penyelidikan MPBL,
Jilid 5, 2004 hal.66
Dr. Agus Sumantri,M.Pd , Membangun Sekolah Menjadi Sekolah Berkualitas , Smp Negeri 2 Ciamis , Rintisan Sekolah Bertaraf Internasional Dan Sekolah Model
Adiwiyata Nasional Mandiri
Hoover-Dempsey & Sandler, H.M. (1997) Why do parents become involved in their
children’s education? Review of educational research, 67, .3-42
IAB, KPM,Genting Highlands, Kuala Lumpur.
Finn, Jeremy D(1998), Parental
Engagement That Makes A difference, Educational Leadership.Sage Pub.
Juma’ata Sonadey bin
Mornie (2012),Timbalan Pengetua, Maktab Duli Pengiran Muda
Al-Muhtadee Billah , Brunei, Peranan sekolah dalam perhubungannya
dengan masyarakat: satu tinjauan peluang dan cabaran.
James M.
Kouzes and Barry Z. Posner (2002) dalam Five Practices of Exemplary
Leadership, Graw Hill.
Joyce Epstein (2009),
Collaborating with the Community-Parents
Reaching Out, Sage Pub.N.York
Kertas
kerja Kolokium Antarabangsa Pengurusan
Dan Kepimpinan Komuniti Pendidikan
Anjuran Institut Aminuddin Baki Zon Timur 27-29 November 2012 Bahagian
Teknologi Pendidikan Negeri Kelantan .
Kelly Hunter,
Protecting Children With Internet Parental Controls, Article city.
Lawrence W. Lezotte (1999)
: What Effective Schools Do, Harper
& Row.
Nasarudin Pandak
Osman, Pemuafakatan Strategik dalam Pendidikan, Jabatan Asas Pendidikan &
Komuniti IAB Utara, Kedah.
Michael Fullan (2001), The
New Meaning Of Educational Change
, Dean of the Ontario Institute in
Education of the University of Toronto
Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, Kementerian Pelajaran Malaysia.
).
No comments:
Post a Comment