Kepimpinan Pengetua Sekolah Mencetuskan Transformasi
Pemikiran Masa Depan Pendidikan Negara
Oleh
SAHIFUL BAHARI B ABD RAHMAN
PENGETUA CEMERLANG
SEK MEN SAINS MACHANG KELANTAN
Dunia pendidikan kini semakin rencam
dengan gelombang transformasi yang datang begitu deras dan pantas. Situasi ini terus mendesak pemimpin sekolah
perlu lebih bersedia bagi mendepani cabaran itu. Sehungan dengan itu pemimpin
sekolah perlu sentaiasa bersikap proaktif terhadap perubahan bagi memenuhi
tuntutan dan kehendak pelanggan dan keadaan semasa. Semua ini memerlukan
pemimpin sekolah menjana transformasi pemikiran masa depan agar selaras dengan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025 yang menjadi dasar negara. Pemimpin sekolah sebagai agen
pelaksana dalam organisasi yang akan merealisasikan kelangsungan kerangka pelan
ini. Aspek kepimpinan pendidikan, khususnya kepimpinan sekolah perlu menerima
hakikat bahawa mereka berperanan menentukan kejayaan sekolah yang mereka
terajui. Kajian mutrakhir memberikan perhatian serius tentang amalan-amalan
pemimpin sekolah yang mempengaruhi keberhasilan dan kemenjadian murid.
Persoalannya adakah pemimpin sekolah telah bersedia dan berganjak transformasi pemikiran
masa depan dan amalan mereka selaras dengan tuntutan-tuntutan semasa.
Pembelajaran
Abad Ke-21. Pemimpin perlu mempunyai kemahiran tinggi dalam literasi multimedia
(ICT) selain daripada bidang mata pelajaran yang diajar. Pendekatan yang
dicadangkan adalah berbentuk pembelajaran berpusatkan murid, pembelajaran
berpusatkan hasil/pendapatan (outcome based), pembelajaran berasaskan
penyelidikan, penggunaan kaedah kolaborasi dan pembelajaran merentasi kurikulum.
Kemahiran Pengajaran Abad Ke-21 banyak berasaskan
Revolutionary Thinking .Pemikiran
kritis dan kemampuan menyelesaikan masalah telah menjadi komponen utama dalam
kemajuan insan sejak dahulu lagi. Skil literasi maklumat,
kesedaran global (global awareness), mempraktikkan
budaya sentiasa belajar bagi memperbaiki corak kepimpinan kita bagi memastikan
ia efektif – work smart; not work hard.
Kepimpinan
Abad Ke-21 menekankan empat aspek kepemimpinan, iaitu
•
memahami diri (self-awareness)
•
mengurus diri (self-management)
•
memahami
persekitaran sosial (social awareness)
•
mengurus
hubungan (relationship management)
•
memahami keadaan
semasa organisasi (stay grounded)
Manakala Pembelajaran abad ke-21 juga
dikategorikan kepada :
Pertama ialah berfikir secara kreatif dan kritikal,
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan;
Kedua ialah cara bekerja yang menekankan kepada komunikasi
dan kolaborasi;
Ketiga ialah alat bekerja iaitu ICT dan literasi maklumat;
Keempat ialah
kemahiran untuk hubungan sejagat iaitu nasionalisme, kerjaya serta
tanggungjawab sosial dan diri.
Situasi semasa ini bertepatan dengan apa yang disebut oleh YAB
Perdana Menteri semasa berucap pada 6 Januari 2014 yang lalu menegaskan bahawa “
kita perlu berkesanggupan melakukan perubahan, structural reform, strategic reform untuk mempercepat pertumbuhan
ekonomi negara. Sebab itu dalam tahun
2014 dan tahun-tahun akan datang, kita mesti meneruskan Dasar Transformasi
Negara yang bermatlamat mencapai status negara maju dalam tempoh masa yang
semakin pendek.” Saranan ini dilanjutkan
penegasan Dr Khair b Mohd Yusoff dalam
amanatnya, ‘Mungkin selama ini kita
sudah selesa dengan apa yang kita ada sehinggakan kita perlukan ‘kejutan’ untuk
menyedarkan kita bahawa perlu berusaha lebih supaya sistem pendidikan kita
setaraf dengan pendidikan terbaik dunia. Sesungguhnya, apa yang dirancang dan
dilaksanakan adalah untuk menambah baik sistem pendidikan negara bertujuan
untuk menyediakan modal insan yang mempunyai pengetahuan, kemahiran berfikir,
profisiensi dwibahasa, kemahiran kepimpinan, memiliki identiti nasional dan
etika kerohanian serta mampu menyumbang kepada kesejahteraan diri, keluarga,
masyarakat dan negara.’
Elemen-elemen inilah yang perlu diusahakan dalam pembelajaran abad
ke-21 juga dikategorikan kepada :
Pertama ialah berfikir secara kreatif dan kritikal,
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan;
Kedua ialah cara bekerja yang menekankan kepada komunikasi
dan kolaborasi;
Ketiga ialah alat bekerja iaitu ICT dan literasi maklumat;
Keempat ialah
kemahiran untuk hubungan sejagat iaitu nasionalisme, kerjaya serta
tanggungjawab sosial dan diri.
1.
Cabaran Dan Tumpuan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ini
merupakan satu perancangan dan pelaksanan yang cukup mencabar. Walaupun kita
telah menempa beberapa kejayaan pada tahun pertama ini, masih banyak yang perlu
dilakukan. Semua pihak telah mengakui hakikat, sesungguhnya untuk memulakan
perubahan itu memerlukan keazaman yang tinggi kerana kita perlu berubah
daripada amalan yang biasa kepada amalan yang luar biasa. Cara berfikir, cara
bertindak dan cara bekerja perlu ditambahbaik berbanding dahulu bagi memastikan
yang kita tidak ketinggalan dalam dunia yang terlalu pesat berkembang ini. Di semua peringkat di dalam Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM), sudah tentu terdapat perbezaan pandangan dan
pendapat dalam melaksanakan inisiatif PPPM . Namun begitu janganlah kita
menjadikan perbezaan ini sebagai satu kekangan untuk bergerak ke hadapan dan
mencapai keberhasilan yang disasarkan. Era ini sepatutnya sudah mengajar barisan
tenaga pemimpin sekolah untuk lebih bersedia
menghadapi cabaran yang mendatang dan terus berusaha untuk mencapai
kecemerlangan demi masa depan anak-anak bangsa kita. Lantaran itu, kepimpinan
transformasi masa depan perlu memfokuskan beberapa aspek penting. Semua aspek
ini saling berkait rapat dan bergantungan, iaitu
Personaliti
> Pengikut> Situasi> Sumber> Tekanan dari dalam/ luar> Risiko>
Strategi
Untuk mencapai hasrat yang murni ini sudah pasti
banyak cabarannya. Antara punca yang menghalang transformasi pemikiran pendidikan
masa depan sebagaimana disebut oleh Harvey
Robbins and Michael Finlay dalam bukunya Why Change Doesn’t Work , iaitu
- Kekurangan komitmen kepimpinan/ tersalah pilih pemimpin/ pertukaran pemimpin
- Pelan, pembangunan dan pelaksanaan komunikasi yang lemah .
- Pengikut yang tidak cukup bersedia / dilatih untuk mendepani perubahan
- Ketiadaan perancangan yanmg kontigensi ( nasib tidak baik)
- Pengikut yang tidak berjaya diyakini keperluan untuk berubah
- Tiada kad skor untuk memenangi dan berkongsi pembelajaran
- Peruntukan insiatif dikurangkan atau ditarik balik tanpa persetujuan atau perundingan dengan pelanggan
- Membawa perubahan merupakan satu tekanan yang hebat atau menjadi timbal balik yang negatif
- Arahan perubahan yang strategik merupakan laluan untuk inisiatif
- Perubahan kes yang ditemui di premis yang salah atau punca yang betul tetapi ketika masa atau ketika yang salah
- Kehilangan perspektif / perasaan ego
- Berminat untuk berubah yang menurun mengikut masa dan keadaan
Jadi, untuk mencapai
matlamat PPPM yang bercorak masa depan ini, segala halangan dan kekangan ini
haruslah ditangani dengan bijak, berhemah dan berhikmah oleh pemimpin sekolah.
2.
Lima
Pemikiran Masa Depan.
Howard
Gardner (2009) Five Minds For The Future, menggariskan Lima Minda pada masa
depan, iaitu
1. The
Diciplined Mind
2. The
Synthesizing Mind
3. The
Creating Mind
4. The
Respecting Mind
5. The
Ethical Mind
Nombor
satu, dua dan tiga pemimpin perlu memiliki
IQ (Kecerdasan Intelek). Nombor empat perlu kepada EQ (Kecerdasan Emosi)
dan lima menitikberatkan SQ ( Kecerdasan Rohani)
“
We must immediately expand our vision
beyond standard educational institutions. In our cultures today- and of
tomorrow- parents, peers, and media play roles at least a significant as do
authorized teachers and formal schools ..If any cliché of recent years rinf
true, it is the acknowledgement that learning must be lifelong” Howard Gardner
Pemimpin
yang dinamik mempunyai kesedaran dan menguruskan
1. Ruh-komponen
yang membolehkan manusia beramal dengan sifar terpuji, menjauhi sifat keji,
bertanggungjawab sesame manusia dan alam persikitaran dan bertangungjawab
dengan Allah swt
2. Qalbu-
komponen yang membolehkan manusia menganalisis dan memberi makna kepada apa
dicerapi
3. Akal-
wahana untuk berfikir yang memerlukan kepada bahan intelek
4. Nafsu-
komponen yang memberi emosi, semangat dan keghairahan
5. Jasad-
sifat fizikal yang perlu dibangunkan dan dikembangkan sewajarnya
BASIC
THINKING
Thinking
Ahead
Thinking Again
Thinking
Across
Kepimpinan Lima Tahap yang mempengaruhi
1. Learning
2. Performing
3. Leading
Developing
leaders
5. Developing
leaders who develop leaders (Brady and
Woodward)
Pemimpin
yang hebat memiliki keupayaan analitikal dan intelektual yang akan menganalisis
dan membuat keputusan. Dia berkebolehan
untuk mempengaruhi dan mengadakan kolaborasi bagi mencapai matlamat organisasi.
Dia juga mempunyai komitmen, akauntabiliti dan daya motivasi yang membawa
kepada kecemerlangan dan keberhasilan.
3.BERSIKAP
DAN BERAMAL SECARA PROFESIONAL
Keupayaan
pengetua untuk mempamerkan dan mengamalkan etika kerja dan amalan nilai
profesion keguruan seperti berikut: Amanah Berketerampilan Kecintaan terhadap
profesion Teladan Jujur dan boleh dipertanggungjawabkan Cara berpakaian mengikut
peraturan semasa Tingkah laku boleh diteladani seperti menepati masa,
bertimbang rasa, beradab dan mesra Pengetua perlu mempertahankan nama baik
profesion mengetahui, memahami dan menghayati semua etika kerja dan amalan
nilai profesion keguruan serta jelas mempamerkan tingkah laku yang murni. Mereka
juga berkeupayaan mengenal pasti bidang yang memberi kesan negatif kepada
sistem dalam cara yang tidak langsung. Isu-Isu ini melangkaui organisasi, dan
sebagai pemimpin perlu mengurus segala konflik dengan cermat, bijak dan
berhemah. Amalan itu sudah pasti akan memanfaatkan organisasi dalam jangka
panjang. Sehubungan dengan itu pengetua
perlu mempunyai pengetahuan mengenai amalan dan isu terkini berkaitan tugas
yang dihadapi oleh organisasi lain seperti sektor swasta dan kementerian lain,
serta mempunyai keupayaan untuk mengaplikasi pengetahuan mengenai amalan
terbaik untuk mengurus organisasinya.
Satu
kredit yang bagus jika pengetua itu berkeupayaan untuk menjana penyelesaian baharu
dan belum pernah diteroka, yang akan memberi faedah berterusan kepada sistem dan
organisasi sekolah.
Management
Tools
L
Strategic Analysis Tools
a. Force Fields Analysis
b. Boston Consulting Group (BCG)
c. Stakeholders Analysis
d. Porter Five Forces
e. Porter Value Chain
f. PESTELS
g. SWOT/TOWS
h. McKinsey 7S
i. Cause & Effect
j. Organizational Excellence Model
k. Journalistic Six
l. Strategy Canvas & Four Actions Framework
m. Strategic Total System Analysis
n. Stakeholders Analysis, etc
Untuk
mencapai status GREAT TO EXCELLENT, murid perlu menjadi SUPER
CHARACTER, iaitu murid-murid yang mempunyai ciri berikut:
• memenuhi kehendak yang tidak atau belum terungkap;
• menangani cabaran yang belum tiba;
• melepasi rekod atau kualiti sedia ada sebelumnya;
• mewujudkan aras pencapaian baharu untuk dikejar oleh
pesaingnya; dan
• memiliki cara gaya berfikir ‘think the unthinkable’
atau ‘reason the unreasonable’.
Patricia
Aburdene, Megatrends 2010.
“The
best leaders tend to be those that create powerful learning communities and are
able to integrate the intellectual, emotional and spiritual. They recognise the importance of core values
and that organisational performance is largely dependent on the beliefs people
hold and how they work together. In this
sense, leadership is a form of social capital that can be increased through
investment in the development of others.
(Harris, 2003)
4.BIJAK BERKOMUNIKASI DENGAN MURID
Pengetua
perlu berkeupayaan untuk mewujudkan hubungan yang baik dengan murid secara
konstruktif, adil, hormat-menghormati,
saling mempercayai memperlihatkan tahap ekspektasi yang tinggi terhadap murid
komited terhadap pencapaian murid penyayang. Contoh: memberikan perhatian /
tumpuan tanpa mendiskriminasikan murid. Pengetua perlu menerima pandangan dan
menegur murid secara berhema. Mereka perlu sanggup berkorban masa dan tenaga mewujudkan
hubungan yang baik dengan murid melalui amalan dan penghayatan semua nilai
etika profesion keguruan serta memperlihatkan tahap ekspetasi dan komitmen
terhadap pencapaian murid.
5.
BERSIKAP BERDAYA SAING DAN MENGUTAMAKAN PENCAPAIAN
Pengetua perlu berkeupayaan untuk memberikan
sokongan dan sumbangan terhadap sesuatu tugas dan tanggungjawab. Mereka perlu bersikap
positif terhadap sesuatu tugas dan tanggungjawab. Mereka jua sangat mengutamakan
pencapaian dalam setiap usaha yang dilakukan. Pengetua perlu responsive segala
kertas cadangan dan segera memberi maklum balas terhadap sesuatu arahan. Mereka
memberi komitmen konsisten, bertanggungjawab, prihatin dan berusaha gigih untuk
mencapai matlamat organisasi.
6. TADBIR
URUS BERPRESTASI TINGGI
Pengetua
berkeupayaan guru untuk merancang, melaksana, menyelesaikan, melaporkan hasil sesuatu
arahan atau program berdasarkan tempoh dan sasaran kerja yang ditetapkan. Dia
juga berkebolehan menilai kuantiti dan kualiti hasil kerja berdasarkan surat
arahan / memo/ lantikan Jadual kerja / program Analisis Data Post-mortem
Laporan Buku rekod mengajar Lain-lain dokumen yang berkaitan.
Dia
juga dapat merancang, melaksana dan menyelesaikan serta melaporkan hasil
sesuatu arahan atau program sebelum atau pada tempoh sasaran kerja yang
ditetapkan.
“One of the tests of
leadership is the ability to recognise a problem before it becomes an
emergency”, Arnold
Glasgow (2010)
Kelestarian SBT terletak kepada kebijaksanaan dan kemampuan pemimpin merancang, melaksana dan membuat refleksi bagi perancangan yang strategik. Berfikir di luar kotak bagi menilai aspek- aspek pengurusan organisasi yang boleh dianggap lemah dan boleh diperbaiki.
Kelestarian SBT terletak kepada kebijaksanaan dan kemampuan pemimpin merancang, melaksana dan membuat refleksi bagi perancangan yang strategik. Berfikir di luar kotak bagi menilai aspek- aspek pengurusan organisasi yang boleh dianggap lemah dan boleh diperbaiki.
High Performing Governance (HPG) menggariskan ciri-ciri kepemimpinan dan
ciri-ciri pemimpin yang berkesan. HPG menekankan tentang fleksibiliti sesuatu
kepemimpinan organisasi untuk mengadaptasi dan berubah untuk bersaing di
peringkat yang lebih tinggi. Fleksibiliti di sini bermaksud Kemampuan menyesuaikan sistem sedia ada.
Kebersamaan (mutuality). Kemampuan mengurus persekitaran bagi membolehkan pemimpin menggunakan
kuasa (authority) serta kreativiti. Kebolehupayaan untuk membentuk warga
organisasi memahami peranan mereka.
Organisasi yang ideal haruslah bersifat fleksibel dan
responsif, dan mampu berubah mengikut keadaan semasa. Organisasi yang ideal
ialah yang berkebolehan untuk memperbaharui diri (self-renewing) dan
mampu belajar dan mengubah pengetahuan dan amalan sedia ada sejajar dengan
pengalaman” (Senge, 1990).
•
Pembentukan Professional
Learning Community (PLC) dalam kalangan guru di sesebuah sekolah akan dapat
membantu membudayakan kajian tindakan dan seterusnya menjadikan organisasi
pendidikan sebagai sebuah organisasi yang bernyawa, berjiwa dan berwibawa.
•
CPD membantu
warga kerja mencapai lima elemen penting bagi meningkatkan profesionalisme
mereka iaitu SMART- Spesifik (Specific), Mampu dinilai (Measureable),
Mampu dicapai (Achievable), Realistik (Realistic) dan Terdorong
dengan masa (Time-bound).
THE
GREAT SCHOOL : SEKOLAH BERTARAF DUNIA MALAYSIA (SBDM)
•
SBDM
ialah sebuah institusi pembelajaran futuristic bertaraf dunia yang
memberi tumpuan serta pengkhususan (specialization) dalam bidang sains,
teknologi, kejuruteraan dan matematik (STEM) serta terlibat dalam penerokaan
idea baharu berbentuk penyelidikan dan penciptaan.
•
SBDM
akan menjadi pusat penempatan murid-murid cemerlang dari seluruh negara
berfungsi sebagai pusat inovasi pendidikan.
•
SBDM
akan melahirkan modal insan yang berpengetahuan, berkemahiran tinggi, kreatif,
inovatif dan mampu berdikari serta memberi sumbangan besar kepada pembangunan
negara.
•
Inisiatif
ini meletakkan SBDM sebagai show case pendidikan negara dan merupakan suatu
pengiktirafan tertinggi bagi sekolah-sekolah cemerlang di Malaysia.
•
Sedikit
berbeza dengan kriteria pencalonan SBT
•
Berdasarkan
Peningkatan (TOV, KPI dan ETR)
•
Pemberian
Skor berdasarkan pencapaian sekolah pada tahun 2013 mengikut SET, ET, OT, BT
dan XBT yang ditetapkan oleh NKRA
•
Guru-guru harus
menjadi agen kepada perubahan yang bakal mencorakkan The 21st
Century Learning ini.
•
Teacher
development is defined as a process whereby teachers professionality and / or
professionalism may be considered to be enhanced.” (Evans, 2002)
•
“Efficiency
is doing things right; effectiveness is doing the right thing”
•
Peter Drucker
(2010)
•
Knowledge shared
is knowledge gained.
Sebuah pasukan yang
hebat:
“Segelintir manusia
dilengkapi dengan kemahiran di mana mereka ini komited terhadap matlamat yang
sama, satu set matlamat prestasi dan mendekati kepada mereka yang mempunyai
kebertanggungjawaban bersama”
•
“a small number of people with complementary skills
who are committed to a common purpose, set of performance goals, and approach
for which they hold themselves mutually accountable.”
Dr. Maria Orlando, a
core faculty member in the doctoral Educational Leadership and Management
Specialization at Capella University, listed NINE
CHARACTERISTIC OF A GREAT TEACHER
•
A great teacher respects students;
•
A great teacher creates a sense of community and
belonging in the classroom;
•
A great teacher is warm, accessible, enthusiastic
and caring;
•
A great teacher sets high expectations for all
students;
•
A great teacher has his own love of
learning …..;
•
A great teacher is a skilled leader;
•
A great teacher can “shift-gears”;
•
A great teacher collaborates with colleagues on an
ongoing basis; and
•
A great teacher maintains professionalism in all
areas.
warga
SBP diharapkan menjadi juara perubahan seperti yang dicita-citakan dalam
PPPM 2013 – 2025
•
perlu peka kepada
persekitaran pembelajaran dan pekerjaan;
•
tidak mudah berpuas
hati dengan tahap pencapaian dan keberhasilan kerja;
•
menjadi ‘paradigm breaker’, iaitu peneroka penyelesaian
baharu kepada sebarang isu;
•
pelajar yang
inventif dan inovatif serta memiliki ‘can do mentality’ dalam
menyempurnakan visi dan misi; dan
responsif terhadap fenomena baharu, cabaran baharu dan
harapan baharu.
7. KEMATANGAN
EMOSI DAN KEYAKINAN DIRI
Pengetua
berkeupayaan guru untuk menetapkan hala tuju dalam melaksanakan tugas dan
tanggungjawab. Dia bijak membuat keputusan dalam melaksanakan tugas dan
tanggungjawab . Dia boleh menangani pelbagai isu dalam menghadapi tugas dan
tanggungjawab. Dia juga mengurus tugas dan tanggungjawab yang mencabar dari
segi emosi, mental, spiritual, dan fizikal.
Dia
mempunyai pemikiran terbuka apabila berinteraksi. Dia perlu mempamer hala tuju
yang jelas dan dapat membuat keputusan dan menangani pelbagai isu dalam
melaksanakan tugas /tanggungjawab ditetapkan untuk diteladani daripada aspek
kematangan emosi dan keyakinan diri yang tinggi.
8.
BUDAYA KERJA SEPASUKAN
“When
the Master governs, the people are hardly aware that he exists.. The Master
doesn’t talk, he acts. When his work is done, the people say, “Amazing. We did
it all by ourselves!’”
Lao-Tzu
( 6th century BCE/1992,p.17)
Kejayaan sesebuah organisasi banyak
bergantung kepada interaksi yang baik dan berkesan antara pemimpin, pengikut
,dan situasi.Oleh yang demikian pemimpin sesebuah organisasi perlu mencari
strategi bagaimana kemahiran interaksi ini dapat dipupuk dalam kalangan anggota
yang bertugas di bawah pimpinannya. Jika hasrat ini berjaya direalisasikan ,
sudah tentu satu budaya kerja berpasukan
dapat dibentuk dan mereka sangat komited dengan tugas dan tanggungjawab yang
diberikan.Contohnya, sebagai pemimpin yang memimpin sebuah organisasi yang
sangat kompleks, misalnya sekolah harian dua sesi yang jumlah muridnya 2500
orang,ada asrama,guru-guru berjumlah 150 orang, staf sokongan 20 orang, seribu
macam karenah yang akan timbul .Keadaan ini boleh menyebabkan pengetua akan
menghadapi tekanan yang sangat mencabar untuk menguruskan manusia yang sudah
pasti mempunyai pelbagai ragam.Tugas seorang yang bergelar pemimpin bukan tugas
‘one man show’,jika hanya pemimpin seorang yang mengendalikannya pasti dia akan
menghadapi kegagalan. Bagaimana pemimpin untuk mengarahkan pengikut jika
seorang pemimpin itu tidak mempunyai kemahiran interpersonal yang tinggi. Jika
pemimpin hanya mengarahkan pengikut dan berlaku sedikit kesilapan, pemimpin itu
telah memaki hamun dan tidak mengawal emosi terhadap pengikutnya. Tindakan itu
sudah pasti melukakan hati pengikut dan memberi kesan mendalam
kepadanya.
The
best leader is one whose team chooses to follow. To be a successful leader you
need a great team around you. But the team has to be dynamic, focused and able
to deliver. (Michael Heath 2010)
Pengetua
berkeupayaan untuk terlibat secara aktif
bagi menjayakan sesuatu tugas dan tanggungjawab. Dia berkomunikasi secara berkesan.
Dia bersikap terbuka dan menangani isu/masalah secara bersama atau musyawarah
secara konsisten sehingga boleh diteladani oleh pengikutnya.
8.BERFOKUSKAN
PELANGGAN
Pengetua
berkeupayaan untuk mengutamakan pelanggan.
Dia bersikap peka terhadap aduan pelanggan. Dia berusaha gigih untuk
meningkatkan imej organisasi. Dia mewujudkan jaringan kerjasama dengan
pelanggan berpotensi.
.
9.
KEPIMPINAN BERWAWASAN DAN MEMBUAT KEPUTUSAN
Pengetua menetapkan hala tuju organisasi. Dia
mengoptimumkan penggunaan semua sumber yang ada . Dia bijak membuat keputusan
yang relevan dan rasional. Dia mengamalkan perkongsian kepimpinan atau
distributed leadership. Pengetua mempunyai vsi dan misi yang jelas. Dia
mempunyai perancangan strategik: Iaitu Pelan Taktikal dan Pelan Operasi yang
lengkap dan mudah dilaksanakan.
10.
MENGURUS PERUBAHAN
The
highly effective principal is a change master- a flexible, futuristic, and
relialistic leader, able to motivate as well as manage change in an organizd,
positive and enduring fashion. ( McEwan, 2003)
Chage
master menggunakan pelbagai kegunaan:
1. Membina
dan berkongsi nilai
2. Mengukuhkan
pasukan kepimpinan
3. Mencetus
idea baharu
4. Berkongsi
informasi kritikal
5. Penyelesai
masalah
6. Reaching
consensus
7. Resolving
conflict
8. Merancang
target ( McEwan !997)
Pengetua berkeupayaan guru untuk berubah
selaras dengan keperluan semasa dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab .
Dia berkebolehan menyesuaikan diri terhadap perubahan. Dia bersikap berani menghadapi
risiko dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab. Tidak syak lagi pemimpin itu
menjadi agen perubahan atau transformasi.
.
Kerjaya
menjelang 2020
1.
Computer
engineering
2.
Mobile
software engineering
3.
Simulation
engineering
4.
Cloud
virtualization
5.
Data
and real-time analytics
6.
Connected
intelligence
7.
Robotics
and automation
8.
Advanced
simulations in education
9.
Cyber
security and protenction
10. Web design and development
11. E-counseling and theraphy
12. Social business enterprise
( Lim Kok Wing University Report)
11.
KEGHAIRAHAN MENIMBA PENGETAHUAN
Pengetua
berkeupayaan untuk mempelajari perkara
baharu. Dia berkemahiran mendapat maklumat. Dia memperoleh pengetahuan untuk
menyelesaikan sesuatu tugasan atau masalah. Dia juga memperoleh pengetahuan
untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran ( learning community)
Most High-Value Skills of the
Future
1.Knowledge
is Power. Application is Power ( how to
take action or apply it)
2.Communication-
Social Intelligence (key to collaboration and problem solving)
3.
Rote Learning –Creative Learning ( teachers need to teach creativelyto
motivate)
4.Passing
Standardized Exams - Innovative Thinkers ( New/improved solutions &
responses beyong notes and rules-based)
5.Tradisional
Literacy- Digital literacy ( Computer multimedia,, computer games, websites)
6.
Local heroes- World-Class Mindset ( Cross-cultural environment. Best ideas and
best talent.
(Faridah Hameed, LKW University of Creative
Technology, 2013)
12.PEMIKIRAN
KREATIF DAN INOVATIF
Keupayaan
guru untuk menghasilkan/memperkenalkan idea baharu Melaksanakan tugas dengan
kreatif dan berinovatif Menggalakkan murid berfikir secara kreatif dan inovatif
Bagi
mencapai hasrat ini, pendidikan perlu bersifat dinamik dan holistic yang
sentiasa segar serta berubah mengikut keperluan masa dan persekitarannya. Justeru,
isu membekalkan modal insane berdaya saing di peringkat antarabangsa juga perlu
diberi penekanan. Keperluan kepada
perubahan baharu ini menekankan peri pentingnya maklumat, kreativiti dan
inovasi Dallam mmemberi perkhidmatan kepada masyarakat. Perubahan ini juga
menekanankan perlunuya pendekatan berfikir secara kreatif dan strategi
penyelesaian masalah.
Program
I-Think ialah Program untuk mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran
berfikir dalam kalangan murid ke arah menghasilkan murid berfikiran kreatif dan
kritis serta inovatif. i-THINK membawa maksud innovative THINKing (Pemikiran Inovatif). Murid perlu dibekalkan
dengan kemahiran berfikir . Program Kemahiran Berfikir Aras Tinggi. Peranan
pemimpin sekolah yang anda fikir penting dalam memimpin inisiatif KPM dalam membudayakan kemahiran berfikir. Refleksi NOW- NEXT-FUTURE Visi Ke Arah Membudayakan Kemahiran Berfikir
Di Sekolah. Pasukan Pemandu Sekolah berperanan menilai dalam melaksanakan dan
membudayakan KBAT, iaitu
Perancangan>Pelaksanaan
>Pemantauan >Penilaian >Penambahbaikan
>Pembudayaan
Peranan
Pengetua/Guru Besar membudayakan KBAT dalam Program i-THINK
•
Komitmen >Pengurusan >Kemenjadian Murid >Pembudayaan
Semua pihak bertanggungjawab dalam menjayakan
program i-THINK
“Allow
yourself to dream because it gives you idea. If you have the determination to
carry out your idea, the success is yours”. – Tony Fernandes
“I cannot build this future alone and so I need each
and every one of you to walk with me in this journey to bring transformation
and the light of hope to all Malaysians.”
- YAB Dato’ Sri Najib Tun Abdul
Razak (April, 2012)
Steve
Jobs:
Amongst
The Greatest Of American Innovators
Brave
Enough To Think Diferently
Bold
Enough To Belieive He Would Change The
World
Talented
Enough To Do It.
Remarkable
Vision Which Has United And Inspired Those Remarkable Grup Of People
Passion
Enthusiasism
Sense
Of Humoue
Great
Joy In Doing Things Right
12.
BIMBINGAN DAN MOTIVASI (COACHING AND MENTORING)
Pengetua
berkeupayaan guru untuk merancang sesi bimbingan dan motivasi guru. Dia melaksanakan
dan menilai sesi bimbingan dan motivasi guru . Dia menilai sesi bimbingan guru
dengan cekap dan sistematik serta memberikan tunjuk ajar dan berkongsi idea untuk meningkatkan ilmu dan
kemahiran.
13.SUMBANGAN
PROFESIONAL & SOSIAL
Keupayaan
guru untuk menganggotai mana-mana organisasi komuniti atau NGO yang sah dan
berdaftar dengan kerajaan. Melibatkan diri dalam mana-mana organisasi komuniti
atau NGO yang sah dan berdaftar dengan kerajaan. Memberikan sumbangan
profesional untuk meningkatkan kompetensi diri, organisasi atau pihak lain
merujuk bidang tugas berkaitan. Memberikan sumbangan komuniti untuk organisasi
atau pihak lain untuk pelaksanaan aktiviti berkaitan.
Menganggotai
dan melibatkan diri dalam mana-mana organisasi komuniti atau NGO yang sah dan
berdaftar dengan kerajaan. serta memberikan sumbangan profesional untuk meningkatkan
kompetensi diri, organisasi atau pihak lain dan sumbangan komuniti untuk
organisasi atau pihak lain untuk pelaksanaan aktiviti berkaitan
13. KEMAHIRAN KOMUNIKASI
Keupayaan
guru untuk berkomunikasi dengan berkesan bagi menggalakkan tumpuan murid terhadap
PdP Mendengar dan memberikan maklum balas yang relevan Menerapkan nilai dalam
komunikasi Menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dalam pelbagai hala
semasa aktiviti PdP berjalan
Contoh:
Menggunakan bahasa yang jelas dan mudah difahami Sebutan jelas Nada dan
intonasi sesuai Menjadi pendengar yang baik Berkomunikasi secara sopan
mendengar,
memberikan maklum balas yang relevan dan menggalakkan tumpuan murid terhadap
PdP serta interaksi murid secara aktif dalam pelbagai hala semasa aktiviti PdP
berjalan sambil menerapkan nilai dalam komunikasi berkesan.
The highly effective principal is a
culture builder- an individual who communicates (talks) and models (walks) a
strong and viable vision based on achievement, character, personel
responsibility and accountability (K. McEwan, 2003)
“One of the tests of
leadership is the ability to recognise a problem before it becomes an
emergency”, Arnold
Glasgow (2010)
Kelestarian SBT terletak kepada kebijaksanaan dan kemampuan pemimpin merancang, melaksana dan membuat refleksi bagi perancangan yang strategik. Berfikir di luar kotak bagi menilai aspek- aspek pengurusan organisasi yang boleh dianggap lemah dan boleh diperbaiki.
Kelestarian SBT terletak kepada kebijaksanaan dan kemampuan pemimpin merancang, melaksana dan membuat refleksi bagi perancangan yang strategik. Berfikir di luar kotak bagi menilai aspek- aspek pengurusan organisasi yang boleh dianggap lemah dan boleh diperbaiki.
High Performing Governance (HPG) menggariskan ciri-ciri kepemimpinan dan
ciri-ciri pemimpin yang berkesan. HPG menekankan tentang fleksibiliti sesuatu
kepemimpinan organisasi untuk mengadaptasi dan berubah untuk bersaing di
peringkat yang lebih tinggi. Fleksibiliti di sini bermaksud Kemampuan menyesuaikan sistem sedia ada.
Kebersamaan (mutuality). Kemampuan mengurus persekitaran bagi membolehkan pemimpin menggunakan
kuasa (authority) serta kreativiti. Kebolehupayaan untuk membentuk warga
organisasi memahami peranan mereka.
Organisasi yang ideal haruslah bersifat fleksibel dan
responsif, dan mampu berubah mengikut keadaan semasa. Organisasi yang ideal
ialah yang berkebolehan untuk memperbaharui diri (self-renewing) dan
mampu belajar dan mengubah pengetahuan dan amalan sedia ada sejajar dengan
pengalaman” (Senge, 1990).
•
Pembentukan Professional
Learning Community (PLC) dalam kalangan guru di sesebuah sekolah akan dapat
membantu membudayakan kajian tindakan dan seterusnya menjadikan organisasi
pendidikan sebagai sebuah organisasi yang bernyawa, berjiwa dan berwibawa.
•
CPD membantu
warga kerja mencapai lima elemen penting bagi meningkatkan profesionalisme
mereka iaitu SMART- Spesifik (Specific), Mampu dinilai (Measureable),
Mampu dicapai (Achievable), Realistik (Realistic) dan Terdorong
dengan masa (Time-bound).
Kompetensi
pemimpin :
Berfikir >Bercakap>
Memimpin> Bertindak
Menyedari
hakikat bahawa anak-anak generasi akan datang ini adalah modal insan yang bakal
menerajui negara dan menjadi pesaing global serta penyumbang di
peringkat dunia, justeru PPPM komited dalam menyuntik pelbagai aspek
kemahiran,
pengetahuan, etika serta jati diri tanpa melupakan aspek kerohanian yang
terangkum dalam enam aspirasi murid.
PROGRAM
TRANSFORMASI DAERAH
Pertama, Program Transformasi Daerah di bawah Anjakan
ke 6 PPPM bertujuan mempercepat penambahbaikan prestasi sekolah melalui program
yang
sistematik dan dipimpin oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) telah dirintis di
Sabah dan Kedah. Fungsi dan peranan PPD dan JPN telah ditambahbaik untuk
memberikan sokongan dan bimbingan melalui Rakan Peningkatan Sekolah
(SIPartners+) dan Jurulatih Utama Peningkatan Sekolah (SISC+).
PENGLIBATAN
IBU BAPA, KOMUNITI DAN SEKTOR SWASTA
Dalam mencapai matlamat sistem pendidikan
terbaik di dunia, penting untuk kita membentuk satu ekosistem pembelajaran di
dalam komuniti setempat. Seperti yang pernah saya sampaikan semasa majlis
Pelancaran PPPM pada 6 September lalu, proses merakyatkan pelaksanaan PPPM ini
juga bermakna memberikan peluang kepada ibu bapa turut sama turun padang bagi
membantu pembelajaran anak mereka melalui sarana pelibatan ibu bapa.
Pencapaian ketiga, di bawah Anjakan ke 9
Pelibatan Ibu Bapa, komuniti dan sektor swasta, Sarana Pelibatan Ibu bapa
telah Berjaya diedarkan ke 10 087 sekolah di seluruh negara dengan
penekanan kepada pelibatan mereka
bersama
pihak sekolah dalam membantu mempertingkatkan keberhasilan murid. Hasilnya kini
ibu bapa dan penjaga dapat memainkan peranan lebih aktif dalam
pembelajaran anak-anak dengan memberi sumbangan dalam keceriaan
kelas,
aktiviti kokurikulum dan kelas tambahan. Banyak sekolah telah berjaya berjaya merealisasikan
hasrat sarana ini.
Kementerian
dengan berbesar hati merakamkan penghargaan kepada semua ibu bapa dan penjaga
serta semua pihak yang telah bersama-sama
Sesungguhnya
kejayaan yang diperoleh ini ialah hasil daripada komitmen guru-guru, staf sokongan
serta pihak PIBG sendiri. Sumbangan PIBG terhadap sekolah ini tidak terhitung
banyaknya. Setiap aktiviti yang dianjurkan atau dibiayai oleh pihak PIBG
membawa impak yang besar kepada pencapaian sekolah ini. Secara khusus, PIBG
banyak menghulurkan sumbangan dalam bentuk material dengan membiayai program-program ke arah peningkatan prestasi
akademik yang diadakan menerusi program Menjana Kecemerlangan Akademik Pelajar
atau lebih dikenali sebagai MeKAP. Selain itu, PIBG juga banyak membiayai
penyertaan pelajar dalam aktiviti pertandingan di peringkat kebangsaan juga antarabangsa. Sesungguhnya penglibatan
pelajar dalam pelbagai program ini secara tidak langsung berupaya melahirkan
pelajar yang berketerampilan dalam pelbagai bidang dan akhirnya menyumbang
kepada pembentukan modal insan yang berkualiti seperti yang dihasratkan oleh
kepimpinan negara
Akta Pendidikan 1961 memperuntukkan bahawa PIBG
merupakan entiti utama dalam sesebuah sekolah dan asas penubuhannya termaktub
dalam akta tersebut. PIBG berperanan sebagai rakan kongsi sekolah dalam
menyelesaikan masalah, birokrasi dan isu yang timbul. Badan ini juga bertindak
sebagai wadah, forum dan khidmat bakti untuk kemajuan serta pembangunan pelajar
dan sekolah. Hal ini menyerlahkan lagi betapa pentingnya peranan PIBG kepada
sesebuah sekolah baik rendah mahupun menengah. Dalam konteks peranan, PIBG
sewajarnya melangkah sederap bersama-sama dengan pihak sekolah demi memastikan
segala perancangan yang disusun oleh pihak sekolah akan dapat dilaksanakan dengan
lancar dan efektif demi kecemerlangan sekolah ini.
Salah
satu hala tuju sekolah ke arah peningkatan prestasi ini adalah untuk mencungkil
bakat yang ada dalam diri para pelajar. Sesungguhnya dalam diri setiap
anak-anak pelajar di sini ada bakat yang terpendam. Adalah menjadi
tanggungjawab pihak sekolah, khususnya guru-guru mengenal pasti bakat-bakat
yang ada dalam diri anak-anak melalui pelbagai program yang diadakan sama ada
dalam bentuk pertandingan atau sebaliknya. Hal ini seiring dengan matlamat
pendidikan iaitu untuk melahirkan pelajar yang seimbang dalam pelbagai aspek.
PIBG yang mantap organisasinya, sekaligus
mempunyai pelan tindakan dan perancangan jangka panjang yang memungkinkannya
berfungsi secara aktif dan betul serta tepat kepada sasarannya. PIBG
memerlukan kehadiran pemimpin dan pengikut berwibawa serentak. Barisan
kepimpinan PIBG juga hendaklah menginsafi dan dengan penuh tanggungjawab
melaksanakan tugas dan amanah yang dipikul di bahu mereka. PIBG yang bertindak
sebagai entiti utama, membolehkan kelompok ibu bapa dan guru berkongsi dan
bertukar pendapat serta maklumat mengenai pendidikan semasa dan method
meningkatkan lagi prestasi akademik dan kokurikulum pelajar. Dengan adanya pemimpin dan pengikut
sedemikian, pelbagai perancangan dan tindakan yang dilaksanakan boleh mencapai
kejayaan yang diinginkan. PIBG seperti inilah yang boleh menjadi tunjang
kemajuan sesebuah sekolah. Oleh itu saya menyeru kepada semua pihak baik ibu
bapa mahupun guru-guru, marilah kita sama-sama berganding bahu, sederap
melangkah agar segala hasrat dan cita-cita yang kita sematkan akan membuahkan
hasil seperti yang kita harapkan.
Mengikut Tony Bush, kepimpinan
merupakan satu proses untuk mempengaruhi berasaskan nilai dan kepercayaan yang
jelas dan mengurus visi sekolah. Visi ini gembleng bersama dengan komitmen yang
tinggi bersama pengikut dan pelanggan untuk merealisasikan masa depan yang
lebih untuk sekolah, murid dan pelanggan.
Kepimpinan moral merupakan
fokus kritikal yang menyerlahkan nilai, kepercayaan dan etika harus diamalkan
oleh pemimpin.
.
IMPLIKASI
DAN RUMUSAN
Pendidikan
negara sedang mengharungi transformasi ke arah menghasilkan kualiti pendidikan
bertaraf antarabangsa. Pendidikan
berkualiti mesti dapat diakses oleh semua untuk membangunkan modal insan bagi
menghasilkan tenaga kerja yang
berpendapatan tinggi. Kajian
mendapati bahawa pemimpin sekolah mempunyai impak yang tinggi ke atas
pencapaian murid. Peranan Pengetua
Cemerlang untuk menjayakan transformasi dalam pendidikan amat genting (crucial). Oleh yang demikian, Pengetua Cemerlang
mestilah berusaha untuk meningkatkan prestasi murid dan sekolah.
Untuk
menjayakan transformasi pendidikan dan meneruskan budaya kecemerlangan murid,
perubahan mesti bermula di sekolah. Pengetua Cemerlang tiada pilihan melainkan
menjadi Pemimpin Holistik. Maka
Pengetua Cemerlang mesti bermula dengan transformasi
diri dahulu iaitu membina jati diri
yang kuat. Pengetua Cemerlang mesti meningkatkan kredibiliti diri, ketabahan
dan ketangkasan dalam pengurusan sekolah dan seterusnya mengamalkan Kepimpinan Holistik. Sambil melaksanakan Pembelajaran iaitu
prinsip pertama Kepimpinan Holistik (Taggart, 2010), Pengetua Cemerlang
melaksanakan prinsip-prinsip yang lain iaitu sebagai Pelajar, Penunjuk Arah, Peserta dan Pemupuk. Dengan mengamalkan
Kepimpinan Holistik, Pengetua Cemerlang akan pasti berjaya menggemblengkan
sumber dan tenaga di sekolah dan komuniti demi kecemerlangan sekolah.
The highly effective principal is a
facilitator- a leader with outstanding human relations skills that include the
abilities to build individual relationships with parents, teachers, and
students; collaborative teams with staff members and parents: and a schoolwide
community of leaders.
McEwan.
The best leader is one whose team chooses to follow. To
be a successful leader you need a great team around you. But the team has to be
dynamic, focussed and able to deliver. Heath
2010
Rujukan
1.
Tony
Bush and David Middlewood (2013) Leading and managing People in Education, Sage
Publications Ltd, London.
2. Draf Teks Ucapan Yab Tan Sri Dato’ Hj Muhyiddin Bin Hj Mohd
YassinTimbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Pendidikan Malaysia“Majlis
Perutusan Tahunan 2014 Kementerian Pendidikan Malaysia”
3.
McEwan,
E.K. (2003) 10 Traits of Highly Effective Principals.CORWIN Press. A sage pub.
California.
4.
Heath,
Michael (2010) Leadership Secret. Collins, London.
5.
Amalan
Blue Ocean Strategy dalam Kepimpinan dan Pengurusan Pendidikan, IAB 2013.
6.
Panduan
Pendekatan Blue Ocean Strategy dalam Kepimpinan dan pengurusan Pendidikan,
IAB, 2013
7.
Raymond
Lai and Yuin Lai, 2013, Ready for Take Off, How Todays Graduates became High
Flyers, Eminence Management Cosulting Sdn Bhd
8.
Dr
Amin bin Senin, Pemikiran Semula Pembangunan Kepimpinan Sekolah, IAB, 2011.
9.
Dr
Khair bin Mohd Yusof, Perutusan Ketua Pengarah Malaysia Tahun 2014 (edaran)
10. Harvey Robbins and Michael Finlay(1996) Why Change
Doesn’t Work, Barnes & Noble.
11. Harvey Robbins (2000) The New Why Teams Don’t Work: What
Goes Wrong and How to Make It Right.
( perlunya ada kerja
sepasukan , kolaborasi, Team Balance, Teams at the Top.)
Ahli dalam pasukan dan pemimpin mempertahankan
peringkat yang paling tinggi soasial dan kecerdasan emosi yang membuat mereka
sedar keperluan sendiri, konflik dan keadaan yang tidak menentu.
12. Howard Gardner
(2009) Five Minds For The Future, Harvard Business School Press.
No comments:
Post a Comment