MELESTARIKAN
TRANSFORMASI SEKOLAH BERASRAMA PENUH DALAM PENDIDIKAN NEGARA
oleh
SAHIFUL BAHARI ABD RAHMAN
Pengetua
Cemerlang, SM Sains Machang, Kelantan.
Pengenalan
‘Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan
hidup (kamu)-untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapkah antara kamu
yang lebih baik amalnya: dan Dia
Maha Berkuasa (membalas amal kamu) lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang
bertaubat’ Al-Mulk- 2
Perubahan drastik di institusi
sekolah adalah suatu yang tidak dapat dielakkan. Hal ini demikian kerana dunia
kini sentiasa berubah. Manakala sekolah perlu turut berubah untuk
mengadaptasikan dengan pelbagai tuntutan perubahan persekitaran. Pemimpin sekolah perlu sedar bahawa tuntutan
perubahan persekitaran yang tidak terancang semakin cepat dan pantas akibat
kesan globalisasi dan dunia tanpa sempadan.
Perubahan tidak terancang ini adalah lebih cepat berbanding perubahan
terancang. ’Pendidik yang berdedikasi dan sentiasa
bersedia menerima perubahan, adalah pemangkin kepada transformasi dalam
memenuhi agenda pendidikan ke arah melahirkan modal insan yang cemerlang.’ [Muhyidin Yasin,2009] Hal ini juga memberikan dampak yang besar terhadap keupayaan kepimpinan dalam menerajui
perubahan di sekolah. Sebagai pemimpin kita perlu bijak menghadapi golongan yang disebut sebagai Generasi Y. Generasi Y
ialah golongan berumur bawah 31 tahun ( 1980
- 2002). Generasi Y juga disebut sebagai Millennial
Generation, Generation Next,
Net Generation or Echo Boomers. Mengikut New Straits Times generasi ini dianggarkan
berjumlah 3.9 juta yang menjadi tenaga kerja yang kuat atau 36 peratus komposisi penduduk yang bekerja di
Malaysia. Sebagai pemimpin pada zaman yang
mencabar ini, kita perlu berazam dan berusaha sedaya mungkin bagi menghadapi generasi
ini, iaitu generasi yang 90% mempunyai komputer riba, 82% memiliki telefon
bimbit, menerima atau menghantar SMS. Mereka menghabiskan masa berhubung secara
online daripada menonton televisyen. Mereka bersifat individualistik, yakin,
bercita-cita tinggi, terbuka, global, bebas, dan kaya dengan pelbagai maklumat.
Keadaan sudah pasti tugas pemimpin semakin berat dan kompleks. Jadi, pemimpin harus
mengharungi zaman ini dengan bijak dan berhikmah.
“It’s not the strongest of the species that
survives,nor the most intelligent, but the one most responsive to change.” Darwin.
Mendepani
situasi beginilah pihak kerajaan Malaysia telah mengambil langkah drastik
melancarkan Pelan Hala Tuju Program Transformasi Kerajaan
untuk memacu negara kita ke arah mencapai Wawasan 2020. Pengertian Transformasi
bermaksud mengubah (rupa, bentuk, sifat dan fungsi) dan juga mengalihkan. Jadi,
kita dapat difahamkan transformasi
membawa maksud perubahan ke arah yang lebih baik, maju, berkesan,
berkualiti dan sempurna. Intipati transformasi merangkumi tumpuan ke atas
perkara-perkara yang utama dan sangat penting kepada rakyat sejajar dengan
konsep Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Di Utamakan. Perkara ini telah ditegaskan dengan serius oleh Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, Timbalan Perdana
Menteri merangkap Menteri Pelajaran Malaysia,
“Pemimpin Peneraju Transformasi Pendidikan adalah bertepatan dengan
peranan pemimpin sekolah sebagai penggerak utama proses transformasi
pendidikan, yang menjadi penentu kejayaan transformasi negara kita. Pendidikan
menjadi peneraju dalam membangunkan modal insan yang berpengetahuan,
berkemahiran dan berkeperibadian mulia.”
Berasaskan pertimbangan ini, Dato
Seri Abd Ghafar Mahmud, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia telah membentangkan
Haluan Kerja Pendidikan pada 6 April 2011 dengan memberi penekanan kepada
Prinsip Kerja X-Plus. Beliau menyatakan “inilah prinsip kerja kaum professional
era Government Transformation Programe
(GTP) dan Economic Transformation Programe (ETP): memaksimumkan impak
penyampaian perkhidmatan dalam bentuk keberhasilan kerja aras cemerlang
(excellence) berteraskan pengetahuan, latihan, usaha dan semangat
sepasukan. Prinsip kerja X-PLUS.
Bagi menjayakan transformasi ini, Tan Sri Muhyiddin (2011) menyatakan pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia akan melaksanakan konsep maya
di sekolah, iaitu ibu bapa boleh berinteraksi dengan pihak sekolah menerusi
persidangan video. Projek perintis itu dikenali sebagai “Virtual Learning” atau
Pemelajaran Maya. Berdasarkan maklumat ini, ibu bapa boleh terus mendapatkan
nasihat guru berdasarkan pencapaian prestasi pelajar. Jaringan itu membolehkan ibu bapa mengikuti
dan memantau perkembangan anak-anak di sekolah serta berhubungan dengan guru
menerusi internet. Di negara-negara maju sudah terbukti penglibatan ibu bapa
banyak membantu pelajar dan sekolah itu sendiri berjaya.
Sejarah penubuhan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) telah dinyatakan dalam Rancangan Malaysia
Kedua, iaitu “ an important project in
the plan is the establishment of ten pilot residential secondary school to
provide added educational opportunities for pupils from rural areas to pursue
their education science subjects” Pihak
kerajaan secara langsung telah mengiktiraf peranan yang dimainkan oleh SBP.
Perkara telah telah ditegaskan oleh YAB Perdana Menteri, dalam Perhimpunan
Agung UMNO pada 1 Disember 2011 lalu,
iaitu melalui penubuhan SBP, MRSM, pusat asasi sains,
matrikulasi dan penghantaran pelajar ijazah pertama ke luar negara menjadi
pemangkin yang telah membawa kepada kemunculan kelas menengah Melayu.
Bagi
merealisasikan matlamat dan hasrat murni inilah hala tuju SBP adalah seperti
berikut,
Visi
SBP- Melahirkan Pemimpin Bertaraf Dunia
Misi-
SBP ialah sebagai wadah terbaik dalam
menjana insan yang mempunyai kecemerlangan ilmu, kemampanan sahsiah,
kesejagatan kepemimpinan dan kejituan patriotisme bagi melahirkan ahli sains,
teknokrat dan profesional yang dapat memenuhi aspirasi dan tuntutan agama,
bangsa dan negara
Matlamat
akhirnya, pihak kerajaan ingin melahirkan murid SBP sebagai
Modal
Insan yang mempunyai kecemerlangan ilmu, berpersonaliti unggul, kemahiran
berfikir tahap tinggi dan mengamalkan budaya tinggi
Pengiktirafan SBP semakin menyerlah
apabila sebanyak 26 daripada 63 buah SBP
telah diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi manakala 22 buah SBP
dianugerahi Sekolah Kluster Kecemerlangan. Penganugerahan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) adalah kepada sekolah
terbaik di Malaysia manakala Sekolah Amanah (Trust School) bertujuan merapatkan
jurang pencapaian. SBT ditakrifkan
sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta
menyerlah dalam aspek pendidikan. Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja
yang cemerlang dan menjadi pilihan semua. Sekolah ini sentiasa berjaya
melahirkan modal insan yang holistik serta mampu bersaing di persada
antarabangsa. SBT merupakan sekolah terbaik di Malaysia, yang dipilih
mengikut kriteria yang ketat dan mampu berdaya saing di peringkat antarabangsa. Pencapaian akademik yang cemerlang,
iaitu skor komposit yang berasaskan Gred Purata Sekolah (pemberatan 70%) dan
skor vertifikasi SKPM (pemberatan 30%)
Sebagai murid SBP mereka perlu ada
kemahiran soft skills- kemahiran
insaniah. Soft skills telah
dimasukkan dalam pembangunan dan pentaksiran dalam Sekolah Berprestasi Tinggi
(SBT). Takrif soft skills ialah- Kemahiran yang diperlukan oleh murid selain
akademik untuk menjadi lebih berjaya dan cemerlang sebagai pengamal dalam
akademik, pekerjaan dan kehidupan. Kemahiran ini amat diperlukan kerana
kemahiran ini dikaitkan dengan nilai kebolehpasaran seseorang dalam dunia
pekerjaan. Terdapat 13 kemahiran soft
skills, iaitu 1.Tanggungjawab sosial 2. Menghargai Alam Sekitar 3. Etika, Moral dan Profesionalisme 4.SpirituaL 5. Komunikasi 6.Kepimpinan
7.Kerja Sepasukan 8. Berfikiran kritikal dan menyelesaikan
masalah 9. Teknologi maklumat dan Komunikasi 10.Pembelajaran
Sepanjang Hayat 11. Globalisasi 12. Keusahawanan 13.Pengurusan.
1.Menjana transformasi Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P)
``………as the most significant and costly resource
in schools, teachers are central to school improvement efforts. Improving the efficiency and equity of
schooling depends, in large measure, on ensuring that competent people want to
work as teachers, that their teaching is of high quality, and that all students
have access to high quality teaching.”
[Organization
for Economic Co-operation and Development(OECD),2005 petikan daripada PIPP
2006-2010, KPM 2007,hlm 106]
Pendidik
seharusnya mempelbagaikan teknik pengajaran dan pembelajaran agar pelajar tidak
bosan dan menjadikan susana P & P menyeronokkan. Penggunaan pelbagai teknik
pengajaran ini dapat dilakukan sesuai dengan aras pelajar. Guru perlu peka dan
sensitif serta mempelbagaikan kaedah pengajaran, menggalakkan segala kemahiran
dan ilmu sebaik-baiknya dalam pengajaran dan pembelajaran di samping untuk
membina pendidikan cemerlang.
Kepelbagaian teknik pengajaran seperti penggunaan ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran dapat menarik minat mereka untuk memberi fokus terhadap pelajaran
yang diajar. Perubahan yang positif ini
telah mendatangkan banyak kebaikan kepada pelajar dan didapati mereka lebih
berminat untuk belajar kerana penggunaan ICT telah memudahkan kefahaman mereka.
“Peranan
guru sebagai sumber utama pengetahuan kepada pelajar telah bertukar kepada guru
sebagai pemudahcara dalam pengajaran dan pembelajaran, agen perubahan dan
sumber inspirasi kepada pelajar. Guru harus kreatif dan inovatif untuk
menjadikan system penyampaian pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih
efektif, menarik dan menyeronokkan.
(Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
2006-2010) Peranan guru sebagai ‘ the
most satisfying aspects of a job, teachers identify as the three most
satisfying aspects of teaching:
1.1
“a
change to use your mind and abilities”
1.2
“a
chance to work with young people---see young people develop,” and
1.3
“appreciation
for a job well done”
(Festritzer,
1986)
Mulai
2012 semua SBP akan menerapkan 13 kemahiran soft
skills ini dalam buku persediaan mengajar. (lihat di bawah)
Cadangan Menulis Buku Persediaan Mengajar-
SBP menjadi pelopor kaedah P&P terkini di negara ini
|
Tandakan
Tandakan
Tandakan
|
1.1
Projek XA-PLUS
Bagi merealisasikan hasrat Dato Seri KPPM,
pihak SBP telah melaksanakan Projek XA-PLUS sebagai responsif kepada Prinsip
Kerja X-PLUS yang telah menjadi gagasan kepimpinan pendidikan di negara ini.
Antara objektif projek ini ialah untuk memaksimumkan jumlah atau peratusan
calon Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang mencapai keputusan gred A bagi semua
mata pelajaran dan memaksimumkan jumlah atau peratusan calon peperiksaan Sijil
Pelajaran Malysia yang mencapai keputusan gred A+, sekaligus gred A dan A- bagi
semua mata pelajaran.
Antara strateginya ialah melaksanakan
mobilasi guru cemerlang atau berpengalaman dari satui SBP ke SBP yang lain,
sama ada dalam zon SBP yang sama atau zon yang berlainan. Strategi ini penting kerana elemen perkongsian
pintar dari segi kepakaran guru cemerlang boleh membantu meningkatkan prestasi
murid buka sahaja di satu-satu SBP sahaja tetapi SBP yang lain. Di samping itu,
memanfaaatkan pergerakan guru-guru cemerlang boleh membantu meningkatkan
pengalaman guru-guru lain menerusi pendekatan ‘team teaching’, ‘smart teaching’, ‘collaborative teaching’ atau
pendekatan lain yang seumpamanya. Projek
XA-PLUS ini akan menautkan iltizam dan keazaman serta komitmen pelbagai pihak
SBP, PIBG, Alumni dan kumpulan profesional yang lain.
1.2 Menjana transformasi di bilik darjah
Pembelajaran pada abad ke-21 ini bukanlah
hanya memerlukan seseorang guru itu meluahkan semula segala isi pelajaran yang
terdapat dalam sukatan pelajaran. Jika
ini berlaku maka pelajar yang dilahirkan akan bersifat statik, iaitu mindanya
dipenuhi dengan segala bentuk fakta tanpa dapat diaplikasikan dalam kehidupan
sebenar. Sistem pendidikan pada masa ini memerlukan guru menjadi pembimbing
kepada pelajar supaya mereka mempunyai kemahiran berfikir menyelesaikan masalah
berkomunikasi dan berkolaborasi. Pembelajaran
yang dirancang juga perlu berpusat kepada pelajar.
``……students
must also learn the essential skills for success in today’s world, such as
critical thinking, problem solving, communication and collaboration….. ‘’
(The 21st century skills
movement)
Antara kaedah pengajaran berkesan ialah melalui Profesional learnimg community- lesson study.
Takrif
Lesson Study adalah amalan guru-guru secara KOLABORASI ,
iaitu
(i)
merancang dan menyedia Rancangan
Mengajar
(ii)
membuat pemerhatian
terhadap pengajaran guru
(iii)
membuat refleksi
terhadap P&P, dan seterusnya
(iv)
mengubahsuai untuk
menambah baik Rancangan Mengajar.
Sebagai perinciannya
cadangan langkah yang perlu diambil, iaitu
Langkah 1: Perancangan secara kolaboratif.
Langkah 2: Pemerhatian rancangan mengajar melalui
tindakan.
Langkah 3: Perbincangan rancangan mengajar.
Langkah 4: Penilaian semula rancangan mengajar.
Langkah 5: Mengajar versi baru dalam mengajar.
Langkah
6: Perkongsian refleksi tentang versi baru dalam rancangan mengajar.
Refleksi dalam Lesson
Study (LS) dapat dihuraikan sebagai:
(i)
LS adalah model
yang berasaskan peningkatan berterusan jangka panjang.
(ii)
LS berfokus
pembelajaran pelajar.
(iii)
LS fokus secara
langsung kepada peningkatan pengajaran dalam konteks.
(iv)
LS adalah
kolaboratif
Guru yang
terlibat dalam LS melihat diri mereka menyumbang kepada perkembangan
pengetahuan mengenai pengajaran dan juga perkembangan profesional diri sendiri
LS telah dilaksanakan buat kali pertama di Paterson
Public School No. 2 di Paterson, New Jersey pada tahun 1999. Pelaksanaan LS
telah dibuat berdasrkan tesis “Lesson Study: A case study of
a Japanese approach to improving instruction through school-based teacher
development”. Selepas itu, LS menjadi amalan terbaik dalam kalangan
negara-negara maju. Kajian Penyelidekan Lesson Study menunjukkan bahawa LS
meningkatkan pengetahuan kandungan dan kandungan- pedagogi guru (PCK), meningkatkan
amalan refleksi guru, dan membina pengetahuan serta kefahaman guru mengenai
masalah pembelajaran pelajar . Jadi, tidak hairanlah Takahashi & Yoshida, (2004)
menyatakan, ‘Effective
Lesson Study can have a long-term impact on students’ learning since
well-prepared classroom practitioners who have a shared strong understanding of
subject content knowledge and pedagogy can produce better results.’ Kenyataan
beliau dikukuhkan dengan pandangan Yoshida, (2005), iaitu ‘Effective Lesson Study can have an
impact on teachers’ daily practice, because it offers teachers ways to think
about planning lessons and to look at students’ thinking and learning’.
Proses
Dalam Lesson Plan
1.1Kaji matlamat jangka panjang untuk
perkembangan pembelajaran murid
1.2 Kaji matlamat kurikulum &
sukatan pelajaran
|
2.RANCANG
2.1 Pilih
tajuk yg hendak diajar
2.2 Bincang masalah pembelajaran pelajar
2.3 Bincang
& rancang langkah-langkah pengajaran
2.4
Jangkakan respon pelajar
2.4 Jangkaan
respon pelajar
|
4.REFLEKSI
4.1 Bincang pengajaran yg dilaksanakan
4.2 Bincang kelemahan & cadangkan
penyelesaian
4.3 Bagaimana pembelajaran pelajar
dapat dtingkatkan
|
3. KAJI PENGAJARAN
3.1 Laksanakan pengajaran
3.2 Kumpul data untuk
refleksi/perbincangan
|
Rasional mengapa Lesson Study dicadangkan adalah disebabkan Kajian video TIMSS
[Third International Mathematics
and Science Study] (1995), Makoto Yoshida, Catherine Lewis melibatkan tiga buah negara: Amerika Syarikat,
Germany dan Jepun. Mereka mendapati pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik
di Jepun amat berkualiti. Sila lihat dapatan di bawah.
Peratus Kualiti P & P
|
Rendah
|
Sederhana
|
Tinggi
|
Germany
|
34
|
38
|
28
|
Jepun
|
11
|
50
|
39
|
Amerika Syarikat
|
89
|
11
|
0
|
. Program Transformasi SBP dalam kurikulum merupakan
satu usaha penting ke arah untuk meningkatkan kualiti dan memperkasa pendidikan
terbaik di negara kita. Transformasi ini boleh dijayakan melalui inovasi
sistematik atau systemic innovation yang menambah nilai kepada proses
dan keberhasilan pendidikan bertaraf dunia. Ini bermakna bahawa warga SBP perlu
sentiasa memikirkan cara baharu dan kaedah baharu untuk meningkatkan keberhasilan
pendidikan ini. Ini termasuklah melakukan inovasi dari segi pembangunan
profesionalisme perguruan, Continuous
Professional Development (CPD), latihan sumber manusia, menambahbaik
struktur dan tadbir urus institusi serta pengukuhan kerjasama antara institusi
pengajian tinggi di dalam dan luar negara. Michael Fullan, 2007
menyebut “ There
is no single strategy that can contribute more to meaning and improvement than ongoing
professional development.” Impak daripada kurikulum yang berkesan akan melahirkan
modal insan yang disebut sebagai generasi
Ulul al Bab, keberhasilan gemilang, mempunyai nilai dan sahsiah unggul, kreatif , pencipta teknologi
,berdaya saing- memenuhi keperluan dan kebolehpasaran tenaga kerja. Mengikut
Stoll & Fink (1996) terdapat beberapa perkara yang mesti dilakukan
oleh sekolah sekiranya sekolah itu hendak maju (improve):
1. Meningkatkan
hasil pelajar (student outcomes)
2. Memberi fokus kepada P&P
3. Membina
kapasiti untuk menghadapi perubahan tanpa mengira sumbernya.
4. Mendefinisikan
hala tuju sendiri
5. Menilai
budaya dan kerja semasa untuk membangun norma-norma budaya positif.
6. Mencipta
strategi-strategi bagi mencapai matlamat sekolah.
7. Menyatakan
keadaan-keadaan dalaman yang boleh meningkatkan perubahan.
8. Mengekalkan
momentum pada waktu sukar (periods of turbulence).
9.
Memantau dan menilai proses, perkembangan, pencapaian & pembangunan
sekolah.
2.Memantapkan
Pengurusan Asrama
Sebagai
pemimpin di SBP sangat mencabar dan berat. Dalam keadaan tertentu, pemimpin di SBP menjaga murid selama 24 jam.
Murid-murid SBP mendaftarkan diri di
Tingkatan Satu dan tamat persekolahan selepas Tingkatan Lima (SPM). Amanah yang
dipikul cukup sulit dan meletihkan. Ibu bapa telah menghantar anak-anak mereka
ke SBP dengan membawa seribu harapan. Pihak guru telah memainkan peranan
sebagai ‘in loco parentis’ iaitu guru
menjalankan sebahagian peranan ibu bapa
di sekolah selama lima tahun. Pengurusan asrama yang cekap dan berkualiti
akan menentukan sahsiah murid SBP. Matlamat KPM adalah untuk menjadikan
pendidikan di SBP berkualiti sebagai
landasan untuk melahirkan modal insan yang kreatif, yang inovatif dan yang
berkemahiran tinggi. Ini adalah sejajar dengan aspirasi kerajaan untuk
meningkatkan daya saing negara melalui peningkatan kualiti modal insan yang
dilahirkan oleh sistem pendidikan kita. Dalam model ekonomi baharu yang akan
diumumkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, kejayaan untuk melahirkan
modal insan yang berkeupayaan untuk berinovasi dan meneroka bidang-bidang baharu
bagi menjana kekayaan negara merupakan faktor yang kritikal, yang akan
menentukan kemajuan dan kemakmuran masa depan negara.
2.1 Penjadualan rutin
murid di asrama
2.2 Program love and
caring- kempen sayang diri, harta, persekitaran sekolah
1.
Aplikasi
5S
1.
Mengamalkan Seiri (Sisih)
2. Mengamalkan Seiton (Susun)
3.
Melakanakan Seiso (sapu)
4. Melaksanakan Seiketsu (Seragam)
5.
Mengamalkan Shitketsu (seragam)
3. Penarafan Bintang
Pengurusan Sistem Rumah
Penarafan Bintang Sekolah Berasrama Penuh ialah
program yang dikelolakan oleh Sektor Pembangunan Kemanusiaan dan Kepemimpinan
(SPKK), Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan
(BPSBPSK), Kementerian Pelajaran Malaysia. Program ini bertujuan memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada pengurusan
sistem rumah yang cemerlang. Di samping itu, Penarafan Bintang ini juga
bertujuan mewujudkan budaya kerja secara sepasukan dalam kalangan pentadbir,
guru dan warga sekolah dalam meningkatkan keberkesanan pengurusan sistem rumah
di Sekolah Berasrama Penuh berdasarkan elemen yang terdapat di dalam pengurusan
sistem rumah itu sendiri iaitu :
1.1
Pengurusan kecemerlangan akademik
1.2
Pengurusan kecemerlangan kokurikulum
1.3
Pengurusan kecemerlangan 3K
1.4
Pengurusan
kecemerlangan sahsiah
3.1 Format Penilaian
3.2 Instrumen Penilaian
. Instrumen ini terdiri daripada 6 elemen utama iaitu:
a.
Elemen 1 : Pengurusan dan Pentadbiran Sistem
Rumah (10%)
b.
Elemen 2 : Pengurusan Kecemerlangan Akademik
(20%)
c.
Elemen 3 : Pengurusan Kecemerlangan Kokurikulum
(20%)
d.
Elemen 4 : Pengurusan Kecemerlangan 3 K (20%)
e.
Elemen 5 : Pengurusan Kecemerlangan Sahsiah (20%)
f.
Elemen 6 : Kemenjadian Murid (10%)
Setiap elemen mempunyai aspek yang
berkaitan, manakala setiap aspek diperihalkan melalui satu senarai item. Setiap elemen akan diisi oleh setiap rumah di
peringkat sekolah oleh Biro setiap rumah dan diverifikasi oleh Pentadbir
Sekolah. Markah daripada setiap rumah akan dijadikan asas dalam pemarkahan bagi
peringkat sekolah.
3.2 Instrumen
Sokongan
a.
CD Pengurusan Sistem
Rumah
·
Persembahan
(powerpoint/video) aktiviti/program yang memaparkan elemen-elemen dalam
Pengurusan Sistem Rumah
·
Durasi persembahan – 5
hingga 10 minit
b.
Program Rumah /
Keunikan / Keistimewaan
·
Dokumen/Kertas kerja
Program
·
Laporan Impak
3.3 Proses Penilaian
Proses penilaian Penarafan Bintang Pengurusan
Sistem Rumah Sekolah Berasrama Penuh adalah seperti berikut :
3.3.1
Fasa Penilaian Fasa 1 : Penarafan Kendiri
4
Penganugerahan
Anugerah Penarafan Bintang Pengurusan Sistem
Rumah diberikan kepada SBP yang telah mencapai Tahap SET ( Significantly Exeed
Target ) iaitu mempunyai markah antara 90 % hingga 100 % berdasarkan Instrumen
Penilaian dan Penilaian yang telah dijalankan.
AKTIVITI YANG WAJIB DILAKSANAKAN DI
ASRAMA
|
1. Solat
Fardu 5 waktu berjemaah di surau
2. Inspection
(setiap minggu)
1.1
General Inspection.
1.2
Inspection Bertema / berfokus.
3. Senamrobik/Riadah
4. Kelas
persediaan
5. Pemantauan
harian asrama (sebelum perhimpunan pagi)
6. Gotong
Royong Perdana (sebulan sekali)
7. Makan
Berhidang (sekurang-kurangnya sekali sehari)
AKTIVITI YANG BOLEH DILAKSANAKAN DI
ASRAMA
|
1. Bacaan
senyap sebelum perhimpunan
2. Solat
Sunat Dhuha/Solat Hajat/Solat Witir/ Qiyamullail dan solat sunat yang lain)
3. Bacaan
Al-Mulk sebelum tidur ( murid dikehendaki berada di kamar sepuluh minit sebelum
light off)
4. Usrah/Tazkirah/Halaqah
Tafsir
5. Tayangan
Gambar/aktiviti jualan dengan kebenaran pihak sekolah
CONTOH : JADUAL RUTIN MURID DI ASRAMA
|
HARI
ISNIN – JUMAAT
MASA
|
AKTIVITI
/ PROGRAM
|
TEMPAT
|
05.30 pagi – 06.00 pagi
|
Murid bangun pagi dan urus
diri
|
Asrama
|
06.00 pagi – 06.30 pagi
|
Solat Sunat Sebelum Solat
Subuh
Solat Subuh Berjemaah
|
Surau / Masjid
|
06.30 pagi – 07.00 pagi
|
Sarapan
|
Dewan Makan
|
07.00 pagi – 07.15 pagi
|
Murid berada di tapak
perhimpunan
( Bacaan Senyap )
|
Tapak Perhimpunan
|
07.15 pagi – 07.30 pagi
|
Perhimpunan
Isnin – Rasmi (Dewan Besar)
Selasa – Akademik
Rabu – Kokurikulum
Khamis – HEM
Jumaat - Asrama
|
Tapak Perhimpunan
|
07.30 pagi – 02.30 petang
(04.30 petang)
( ikut kesesuaian sekolah )
|
P & P bermula
|
Kelas
|
10.20 pagi – 10.40 pagi
|
Waktu Rehat
Cadangan pengisian
- Makan
– Solat Sunat
|
Surau / Masjid
Kantin
|
02.30 petang – 03.30 petang
|
Solat Zohor berjemaah
Makan Tengahari
|
Surau / Masjid
Dewan Makan
|
03.30 petang – 04.30 petang
|
Kelas Persediaan ( Kelas P
& P )
|
Kelas /
|
04.30 petang – 05.00 petang
|
Solat Asar berjemaah
Minum Petang
|
Surau / Masjid
Dewan Makan
|
05.00 petang – 06.15 petang
|
Aktiviti Riadah dan Rekriasi
|
Padang Permainan
Bilik Rehat
Bilik TV
|
06.15 petang – 06.30 petang
|
Urus Diri
|
Asrama
|
06.30 petang – 07.00 petang
|
Makan Malam Berhidang
|
Dewan Makan
|
07.00 petang – 08.30 malam
|
Solat Maghrib dan
Solat Isyak berjemaah
(ikut kesesuaian sekolah)
|
Surau / Masjid
|
08.30 malam – 10.30 malam
|
Kelas Persediaan
|
Kelas
|
10.30 malam – 11.00 malam
|
Minum Malam
|
Dewan Makan
|
11.00 malam – 11.30 malam
|
Urus Diri
|
Asrama
|
11.30 malam
|
Lampu kamar ditutup / tidur
|
Asrama
|
*
Jadual ikut kesesuaian sekolah
CONTOH
JADUAL RUTIN MURID DI ASRAMA
|
HARI
SABTU
MASA
|
AKTIVITI / PROGRAM
|
TEMPAT
|
05.30 pagi – 06.00 pagi
|
Murid bangun pagi dan urus
diri
|
Asrama
|
06.00 pagi – 06.30 pagi
|
Solat Sunat Sebelum Solat
Subuh
Solat Subuh Berjemaah
|
Surau / Masjid
|
06.30 pagi – 07.00 pagi
|
Sarapan
|
Dewan Makan
|
07.00 pagi – 08.00 pagi
|
House
Cleaning Asrama
|
Asrama
|
08.00 pagi – 08.30 pagi
|
House
Meeting
|
|
08.30 pagi – 09.00 pagi
|
Inspection
2.
General
Inspection (mingguan)
3.
Berfokus/
Bertema (minimum sekali sebulan)
-
Pemantauan
Asrama oleh Pengetua/PK/PK HEM/PK Koku/
-
Warden/
Guru Rumah
-
Pemantau
diiringi oleh
1.
Ketua
Pelajar
2.
Penolong
Ketua Pelajar
3.
Ketua
Rumah
4.
Ketua
Paras
5.
Ketua
Blok
6.
Ketua
Biro Pengawas
|
Asrama
|
09.00 pagi – 12.00 tengahari
|
Kelas Persediaan
|
Kelas
|
12.00 tengahari – 06.00
petang
|
Aktiviti Bebas/Terima
Pelawat/ Keluar Bandar
Makan Tengahari
|
Kawasan sekolah kecuali
asrama dan bangunan akademik
|
06.00 petang – 06.30 petang
|
Urus Diri
|
Asrama
|
06.30 petang – 07.00 petang
|
Makan Malam Berhidang
|
Dewan Makan
|
07.00 petang – 08.30 malam
|
*Solat Maghrib dan
*Solat Isyak berjemaah
|
Surau / Masjid
|
08.30 malam – 10.30 malam
|
*Aktiviti bebas (contoh
Tayangan Gambar, Aktiviti Rumah dan lain-lain
|
Kelas
|
10.30 malam – 11.00 malam
|
Minum Malam
|
Dewan Makan
|
11.00 malam – 11.30 malam
|
Urus Diri
|
Asrama
|
11.30 malam
|
Lampu kamar ditutup / tidur
|
Asrama
|
CONTOH JADUAL RUTIN MURID DI
ASRAMA
HARI
AHAD
MASA
|
AKTIVITI
/ PROGRAM
|
TEMPAT
|
05.30 pagi – 06.00 pagi
|
Murid bangun pagi dan urus
diri
|
Asrama
|
06.00 pagi – 06.30 pagi
|
Solat Sunat Sebelum Solat
Subuh
Solat Subuh Berjemaah
|
Surau / Masjid
|
06.30 pagi – 07.00 pagi
|
Urus Diri
|
Asrama
|
07.00 pagi – 07.30 pagi
|
Senamrobik
|
Asrama
|
07.30 pagi – 08.00 pagi
|
Sarapan
|
Dewan Makan
|
08.00 pagi – 12.00 tengah
hari
|
Aktiviti Bebas/Program
Kecemerlangan Akademik
|
Asrama/Kelas
|
12.00 tengahari – 06.00 petang
|
Aktiviti Bebas/ Terima
Pelawat/ Keluar Bandar
Makan Tengahari
|
Kawasan sekolah kecuali
asrama dan bangunan akademik
|
06.00 petang – 06.30 petang
|
Urus Diri
|
Asrama
|
06.30 petang – 07.00 petang
|
Makan Malam Berhidang
|
Dewan Makan
|
07.00 petang – 08.30 malam
|
Solat Maghrib dan
Solat Isyak berjemaah
(ikut kesesuaian sekolah)
|
Surau / Masjid
|
08.30 malam – 10.30 malam
|
*Kelas Persediaan
|
Kelas
|
10.30 malam – 11.00 malam
|
Minum Malam
|
Dewan Makan
|
11.00 malam – 11.30 malam
|
Urus Diri
|
Asrama
|
11.30 malam
|
Lampu kamar ditutup / tidur
|
Asrama
|
- Transformasi Kepemimpinan Murid
Keupayaan pemimpin murid di sekolah serta keperluan dalam
meniti cabaran masa hadapan banyak sangat penting. Sebagaimana di negara-negara
maju, aspek keperkasaan pemimpin murid di sekolah dan kecemerlangan kepimpinan
sekolah menjadi agenda utama Kementerian Pelajaran Malaysia, kini. Sekolah dan
kepimpinan sekolah perlu sentiasa dinamik dan inovatif bagi mentarbiyah
murid-murid SBP untuk mengisi harapan masyarakat dan cabaran masa depan
negara. Begitu juga, dalam memperkatakan
transformasi pendidikan yang membawa maksud suatu perubahan terancang
pendidikan melalui Perkembangan
Baru Dalam Pendidikan untuk
membangunkan pendidikan secara sistematik dan penyediaan prasarana pendidikan
yang berkualiti amat signifikan dengan kualiti kepimpinan sekolah. Mengikut
Donald Clark (2003) terdapat sepuluh kompetensi yang perlu dikuasai oleh
seorang pemimpin. Kompetensi tersebut adalah seperti berikut:
Kerja berpasukan , Komunikasi, Hala kendiri (self
direction), Penyelesaian masalah yang kreatif, Kemahiran interpersonel, Mesra
pelanggan, Hubungan luar, Keanjalan (flexibility), Profesional
Langkah ini
selaras dengan Program
Transformasi Kerajaan (GTP) yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada April 2009
mempunyai dua matlamat, iaitu menukar kerajaan menjadi lebih berkesan dalam
penyampaian perkhidmatannya dalam hal penting kepada rakyat dan kedua,
menggerakkan Malaysia ke depan menjadi lebih maju, bersatu serta mempunyai
standard kehidupan yang tinggi, selaras dengan misi kerajaan mencapai Wawasan
2020 , iaitu matlamatnya untuk menjadikan Malaysia negara maju. “We are examining our education system to
create a curriculum where people learn how to learn so they can continue their
education throughout the rest of their lives.
The measure of success in 2020
will be the number and quality of our people who can add value to information.”
(Dr Mahathir, 1996)
Manakala
James M. Kouzes and Barry Z.
Posner, 2002 dalam bukunya’ Five
Practices of Exemplary Leadership’ meletakkan lima
amalan terbaik yang perlu dihayati oleh pemimpin sekolah untuk meningkatkan
prestasi sekolah, iaitu
1.
Model the way 2. Inspire
a shared vision 3. Challenge the process 4. Enable others to act 5. Encouraging the heart
4.1 Program Keluarga SBP
1.
Konsep
Program
1.1
Program dilaksanakan
berdasarkan konsep ‘in loco parentis’
iaitu guru menjalankan sebahagian
peranan ibu bapa di sekolah.
1.2
Guru (Ketua keluarga)
berperanan memantau, membimbing dan membantu murid (ahli keluarga) dalam aspek
kebajikan, akademik, sahsiah, perkembangan psikososial, emosi dan kerohanian.
1.3
Kumpulan guru dan murid
berfungsi sebagai satu unit keluarga kecil.
1.4
Aktiviti yang
dijalankan di sekolah mengintegrasikan kumpulan keluarga.
1.5
Akronim K.E.L.U.A.R.G.A
bermaksud: K: Kasih sayang, E: Empati, L: Luhur, U: Ukhuwah, A: Amanah, R: Rohani, G: Gembira, A: Ambil berat. Amalan nilai-nilai ini
menjadi elemen penting pelaksanaan program KELUARGA
SBP.
2. Objektif Program
2.1
Mewujudkan persekitaran
dan hubungan kekeluargaan antara guru dan murid di sekolah.
2.2
Merapatkan hubungan
ukhuwah sesama guru dan murid.
2.3
Menyediakan sistem sokongan
sosial kepada murid di sekolah.
2.4
Membantu mengurangkan
masalah disiplin melalui pendekatan ‘Personal
touch’.
2.5
Membantu murid mengurus
emosi dan memahami perkembangan diri dengan baik.
2.6
Meningkatkan ‘Soft skills’ murid melalui aktiviti
yang dijalankan bersama keluarga.
3. Garis panduan pemilihan
ahli keluarga
3.1
Semua guru terlibat.
3.2
Ahli dalam sesebuah
keluarga terdiri daripada seorang guru dan beberapa orang murid (10-12 orang)
daripada rumah yang sama.
3.3
Kumpulan keluarga
terdiri daripada murid lelaki dan perempuan daripada pelbagai tingkatan
(mengikut kesesuaian sekolah).
3.4
Ahli keluarga yang sama
tidak berubah, sepanjang guru dan murid berada di sekolah yang sama.
3.5
Kemasukan murid baru
(Tingkatan 1 dan 4) diserap sebagai pengganti ahli keluarga yang telah tamat
persekolahan (Tingkatan 5).
3.6
Majlis Penyerahan Ahli
Keluarga dilakukan pada bulan Januari.
4.
Jawatankuasa
Pengerusi : Pengetua
Naib Pengerusi : Penolong
Kanan HEM
Penyelaras : GBK
Ahli Jawatankuasa:
Rumah A : Guru
Ketua Rumah A
Rumah B : Guru
Ketua Rumah B
Rumah C : Guru
Ketua Rumah C
Rumah D : Guru
Ketua Rumah D
5.
Tempoh
pelaksanaan
5.1
Program ini
dilaksanakan sepanjang tahun dan diintegrasikan dalam program-program yang
dijalankan di sekolah.
5.2
Perjumpaan rasmi
diwajibkan sebulan sekali (mengikut kesesuaian sekolah).
5.3
Perjumpaan tidak rasmi
boleh dilaksanakan di luar jadual perjumpaan rasmi.
5.4
Tempoh perjumpaan
rasmi: 40 minit
6. Pelaporan dan Penilaian
6.1
Laporan aktiviti
disediakan oleh murid dan diserahkan kepada pentadbir sekolah sebulan sekali.
6.2
Penilaian dilakukan
secara penilaian kendiri oleh murid dan juga guru.
6.3
Perkembangan dan
pencapaian ahli keluarga (murid) dikesan daripada markah Sistem Rumah.
6.4
Refleksi keluarga
dijalankan pada hujung tahun untuk menilai keberkesanan program keluarga di
sekolah.
7.
Pengisian
program
7.1
Setiap keluarga
memainkan peranan aktif dalam pelaksanaan program-program dianjurkan di
sekolah.
7.2
Pengisian program
semasa perjumpaan rasmi dijalankan mengikut tema yang dicadangkan setiap bulan:
Januari : Suai kenal/Bina rapport
Februari : Membina
matlamat keluarga
Mac :
Pengurusan Diri
April : Pengurusan
Masa
Mei :
Sayangi Diri dan Keluarga
Jun :
Potensi Diri
Julai : Nilai-nilai
Murni
Ogos : Semangat
Patriotisme
September : Persediaan
Menghadapi Peperiksaan
Oktober : Refleksi
Keluarga
7.3
Guru dan murid
dibenarkan mempelbagaikan aktiviti keluarga yang bertujuan mencapai objektif
program semasa perjumpaan rasmi dan tidak rasmi.
8.
Contoh
Aktiviti/Program
8.1
Setiap keluarga turut
bekerjasama sebagai Ahli Jawatankuasa program dilaksanakan di sekolah.
Contoh: Keluarga
Cikgu Noriman (Guru dan murid) bertugas sebagai AJK Sambutan semasa Hari Anugerah
Kecemerlangan sekolah
8.2
Hari Keluarga sekolah
melibatkan kumpulan keluarga.
8.3
Hari pendaftaran dan
perjumpaan pelaporan akademik murid turut melibatkan guru (Ketua Keluarga)
bertemu dengan ibu bapa murid.
8.4
High
table keluarga.
8.5
Sukaneka keluarga
semasa sambutan Hari Guru/ Hari Sukan
8.6
Outing
bersama keluarga sekurang-kurangnya sekali setahun.
8.7
Program kerohanian
bersama keluarga.
8.8
Gotong-royong dan
sudut-sudut jagaan keluarga di sekolah
Contoh: Taman
Sains : Kelolaan Keluarga Cikgu Suriani
8.9
Memberikan pengiktirafan kepada keluarga.
Contoh: Anugerah Keluarga Cemerlang
Akademik, Anugerah Keluarga Cemerlang Kokurikulum dan lain-lain.
8.10
Sebarang aktiviti yang bersesuaian dengan konsep dan keperluan di
sekolah.
4.2
Kemahiran Belajar
1.
Konsep
Program
1.1
Program Kemahiran
Belajar disusun berpandukan Buku Panduan Kemahiran Belajar Sekolah Berasrama
Penuh (2010) dan Huraian Kemahiran Belajar (2012).
1.2
Manakala, Kemahiran
Belajar Mengikut Subjek Penilaian Menengah Rendah (PMR) merupakan satu
pendekatan baru sebagai penambahbaikan kepada panduan Kemahiran Belajar SBP
sedia ada.
1.3
Sehingga bulan Julai
2012, sebanyak 19 Kemahiran Belajar akan didedahkan kepada murid Tingkatan 1
melalui slot dalam Minggu Silaturrahim (MSR) dan sesi selama 1 jam setiap
minggu melalui jadual yang disusun oleh pihak sekolah.
1.4
Murid Tingkatan 1 juga
akan didedahkan dengan ‘Kemahiran Belajar Mengikut Subjek’ melalui sesi pembelajaran
mengikut jadual anjal pada minggu ketiga persekolahan dan disusuli dengan sesi
di dalam kelas pada minggu keempat.
1.5
Murid-murid yang
dikenal pasti masih belum menguasai kemahiran belajar, akan mengikuti program
intervensi kemahiran belajar yang dikelolakan oleh pihak sekolah.
2. Objektif Program
2.1
Murid dapat menguasai
Kemahiran Belajar secara berperingkat semasa mereka berada di Tingkatan 1.
2.2
Murid dapat menguasai
Kemahiran Belajar Mengikut Subjek pada bulan kedua pembelajaran di sekolah
(Februari 2012).
3. Garis panduan
pelaksanaan program
3.1
Program dilaksanakan
berpandukan kandungan Buku Panduan Kemahiran Belajar Sekolah Berasrama Penuh
(2010), Huraian Kemahiran Belajar (2012) dan Garis Panduan Kemahiran Belajar
Mengikut Subjek.
Bengkel Penyediaan
Garis Panduan Kemahiran Belajar Mengikut Subjek dilaksanakan pada minggu
pertama dan kedua sesi persekolahan.
4.3 Program Minggu Silaturrahim Tingkatan 1
Dan 4 2012
1.
Konsep
Program
1.1
Program orientasi yang
dirancang secara umumnya bertujuan untuk membantu murid menyesuaikan diri
dengan persekitaran dan suasana pembelajaran baru di SBP.
1.2
Program yang dirancang
berfokus kepada Kemahiran Fundamental murid iaitu:
1.2.1 Pengurusan Loker (Wardrobe Management)
1.2.2 Pengurusan tempat tinggal
1.2.3 Kemahiran bersosialisasi dan
komunikasi
1.2.4 Berkesedaran sivik
1.2.5 Adab makan (High table)
1.3
Semasa program MSR,
murid-murid baru di SBP diberikan pendedahan dan maklumat berkaitan SBP,
pengenalan kepada sekolah, kegiatan kokurikulum melalui ceramah dan taklimat,
lawatan serta aktiviti kumpulan kecil dan besar.
1.4
Ciri-ciri Kemahiran ‘Soft skills’ diterap dan dikenal pasti
dalam pelaksanaan pengisian program.
2. Objektif Program
2.1
Murid dapat mengenali
dan mengetahui suasana persekitaran dan budaya SBP.
2.2
Murid dapat menghayati
Visi, Misi dan Falsafah SBP
2.3
Murid bersedia dengan
minda mereka selaras dengan matlamat utama belajar di SBP.
2.4
Murid dapat
menyesuaikan diri dan mengawal emosi dengan merasai keselesaan hidup di asrama.
2.5
Murid dapat belajar
dengan aktif dan berkeyakinan tinggi.
2.6
Meningkatkan ‘Soft skills’ murid melalui aktiviti
yang dijalankan bersama keluarga.
3. Garis panduan
pelaksanaan program
3.1
Program dilaksanakan
berpandukan kandungan Buku Panduan Minggu Silaturrahim (MSR) Sekolah Berasrama
Penuh (2010).
3.2
Ciri-ciri kemahiran ‘Soft skills’ dikenal pasti dan
dinyatakan dalam pengisian program.
3.3
Kemahiran Belajar turut
disertakan dalam pengisian program (Penetapan Matlamat, Orientasi dan
Kepentingan Matapelajaran serta Pengenalan Kemahiran Belajar)
4.
Jawatankuasa
4.1
Pembentukan
jawatankuasa seperti dinyatakan dalam Buku Panduan Minggu Silaturrahim (MSR)
Sekolah Berasrama Penuh (2010).
5.
Tempoh
pelaksanaan
5.1
Program Minggu
Silaturrahim 2012 dilaksanakan selama 2 minggu selepas murid mendaftar di
sekolah.
6. Pelaporan dan Penilaian
6.1
Borang Penilaian Aktiviti
dan Borang Penilaian Program dilengkapkan oleh semua murid yang terlibat dengan
MSR.
6.2
Pelaporan program dan
penilaian keberkesanan program dihantar ke BPSBPSK pada bulan Februari 2012.
7.
Pengisian
program
7.1
Program dilaksanakan
berpandukan kandungan Buku Panduan Minggu Silaturrahim (MSR) Sekolah Berasrama
Penuh (2010).
7.2
Ciri-ciri kemahiran ‘Soft skills’ diterapkan dalam setiap
aktiviti murid.
7.3
Kemahiran Belajar turut
disertakan dalam pengisian program (Penetapan Matlamat, Orientasi dan
Kepentingan Matapelajaran serta Pengenalan Kemahiran Belajar)
7.4
Penambahbaikan
pengisian program selaras dengan Transformasi Kepimpinan Murid dilakukan dengan
menyertakan kemahiran-kemahiran berikut:
7.4.1 Pengurusan Loker (Wardrobe Management)
7.4.2 Pengurusan tempat tinggal
7.4.3 Kemahiran bersosialisasi dan
komunikasi
7.4.4 Berkesedaran sivik
7.4.5
Adab makan (High table)
Impak kepada transformasi di
asrama akan lahir kemahiran kepimpinan berkesan yang berkesan dalam kalangan
murid, mereka mempunyai kebolehan, komunikasi , menangani konflik , menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan serta perundingan .
5.Transformasi
kokurikulum
Aspek
kokurikulum di SBP mempunyai peranan
yang amat penting. Aktiviti kokurikulum menyediakan laluan utama ke arah untuk
melahirkan modal insan yang berdaya saing dan berimpak tinggi. Murid SBP telah
mengadakan jalinan dan jaringan kokurikulum di peringkat kebangsaan dan
atarabangsa. Melalui kegiatan ini, murid SBP berkeupayaan, berkebolehan dan
memiliki daya kepimpinan, disiplin diri yang tinggi,bekerjasama dalam pasukan,
dan memiliki kemahiran soft skills . Oleh itu, peningkatan kualiti disiplin diri
yang berteraskan kemahiran ini, mesti diperkasa dan mesti dijadikan agenda
utama dalam memenuhi keperluan modal insan negara. Kejayaan dalam setiap
pertandingan dalam aktiviti kokurikulum akan menyemarakkan semangat patriotik dan mengukuhkan
perpaduan kalangan murid. Mike Schmoker dalam bukunya Results: the Key to Continuous School
Improvement , menyatakan terdapat tiga konsep yang menjadi asas pada
suatu keputusan penambahbaikan yang positif iaitu kerja pasukan yang bermakna,
matlamat yang dapat diukur dan pengutipan serta penganalisisan data prestasi
yang berterusan.
Perkara ini ditegaskan juga dalam ‘Developing World Class Enlightened Leadership Model’ Action of an Enlightened
Leadership style,iaitu
Inspiring,
compelling vision
Positive
discipline
People first
Self-responsibility
Expectation
for result
5.1 Pengiraan
Markah Kokurikulum
- Murid wajib terlibat dalam semua bidang kokurikulum (3 + 1)
- pasukan badan beruniform
- kelab/persatuan
- sukan/permainan
- program latihan khidmat negara
5.2 Pertimbangan Pengiraan
- Pengiraan berasaskan kepada prestasi dalam 2 bidang terbaik :
- Murid Tingkatan 1 – 5 dan 6 Atas
(2 dari 3 bidang yang disertai)
- Murid Tingkatan 6 Rendah
(2 dari 4 bidang yang disertai)
5.3 Konsep Penilaian Dan Laporan
- Berterusan dalam tempoh persekolahan
- Persembahan markah dalam bentuk
a.
GPA (grade point
average)
b.
CGPA (cumulative
grade point average)
Penggredan Markah Kokurikulum
GRED
|
MARKAH
|
A
|
Antara 80 hingga
100
|
B
|
Antara 60 hingga
79
|
C
|
Antara 40 hingga
59
|
D
|
Antara 20 hingga
39
|
E
|
19 ke bawah
|
5.4 Penilaian
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50
|
2
|
Jawatan Disandang
|
10
|
3
|
Penglibatan
|
20
|
4
|
Pencapaian
|
20
|
Jumlah
|
100
|
Bonus
Markah bonus
diberi berdasarkan sesuatu jawatan kepimpinan yang disandang oleh murid dan
jawatan tersebut bertujuan membantu pengurusan dan pentadbiran sekolah. Perjawatan tersebut merangkumi:
a.
Perjawatan
Peringkatan Sekolah seperti pengawas, pengawas perpustakaan, Imam dan
sebagainya.
b.
Perjawatan
Peringkat Rumah seperti Ketua rumah, Ketua bilik/asrama dan sebagainya.
c.
Perjawatan
Peringkatan Kelas seperti Ketua Kelas/darjah dan sebagainya.
Bagi setiap jawatan
tersebut markah bonus diberikan sebagai pengiktirafan kepada murid di atas
sumbangan perkhidmatan setiap tahun.
Markah bonus dikira sekali sahaja mengikut tahun semasa murid mendapat
pengiktirafan tersebut. Markah bonus yang ditetapkan adalah seperti berikut:
Bil
|
Jawatan
|
Markah Bonus
|
1.
|
Ketua
Murid
|
10
|
2.
|
Timbalan/Penolong
Ketua Murid
|
8
|
3.
|
Ketua / Pengerusi
Badan-badan Perkhidmatan/ Pengurusan
Utama yang ditubuhkan untuk membantu sekolah / Pegawas/ Ketua Asrama / Ketua
PRS / Kuartermasters / Ketua Rumah Sukan
|
7
|
4.
|
Penolong Ketua
Asrama / Penolong Kuartermasters/ Pegawas Pusat Sumber
|
6
|
5.
|
AJK Utama Badan-badan Perkhidmatan atau Pengurusan /
Bendahari / Setiausaha / Ketua Biro
-
Asrama / PRS / Penerima sijil dan lencana SLAD / PROSTAR / Ahli Lembaga
Pengarah Koperasi Sekolah/ Pegawas Koperasi
|
5
|
6.
|
Ahli-ahli J/Kuasa
Perkhidmatan dan Sokongan
- AJK Kecil Biro
/ Ketua Bilik / Ketua Dorm / Ketua
Tingkatan / Penerima sijil SLAD / PROSTAR
|
3
|
7.
|
Penolong Ketua
Kelas / Penolong Ketua Bilik / Ahli Kuartermasters
|
2
|
Anugerah khas
diberi sebagai pengiktirafan kepada murid/ pelajar di atas pencapaian cemerlang
dalam bidang kokurikulum dan kemasyarakatan yang di usahakan sendiri. Markah
anugerah khas ini ditetapkan seperti berikut:
Bil
|
Pencapaian
|
Markah Bonus
|
1
|
Anugerah Remaja Perdana (ARP)
|
|
Emas
|
10
|
|
Perak
|
7
|
|
Gangsa
|
5
|
|
2
|
Pingat Hang Tuah Kebangsaan / Tunas Jaya Kebangsaan
|
10
|
3
|
Penyertaan aktiviti kokurikulum di luar negara/dalam negara atas
pembiayaan sendiri dengan kelulusan KPM
|
5
|
4
|
Penyertaan aktiviti kokurikulum di luar negara/dalam negara atas
pembiayaan sendiri tanpa pengiktirafan
|
2
|
5
|
Anugerah Pengakap Raja / Pandu Puteri Raja
|
10
|
6
|
Lain-lain anugerah yang sehaluan dengan dasar KPM
|
|
6.1 Peringkat Antarabangsa
|
6
|
|
6.2 Peringkat Kebangsaan
|
5
|
|
6.3 Peringkat Negeri
|
4
|
|
6.4 Peringkat Zon/Daerah/Bahagian
|
3
|
|
6.5 Peringkat Sekolah
|
2
|
PROGRAM NILAM
|
MARKAH
|
|||
NILAM
|
EMAS
|
PERAK
|
GANGSA
|
|
Sekolah
|
7
|
6
|
5
|
4
|
Zon/Daerah/Bahagian
|
8
|
7
|
6
|
5
|
Negeri
|
9
|
8
|
7
|
6
|
Kebangsaan
|
10
|
9
|
8
|
7
|
Setiap murid hanya layak menerima markah bonus untuk
salah satu daripada jawatan yang paling tinggi disandang setiap tahun
Sekiranya jawatan
yang disandang dilucutkan atas sebab-sebab tindakan tatatertib atau kes
disiplin, maka markah bonus ini tidak layak diambil kira.
Markah keseluruhan = Asas(100) + Bonus(10)
Kehadiran
Berasaskan kepada
aktiviti setahun ditetapkan minimum 42 x, iaitu :
- Pasukan Badan Beruniform – 18 kali
- Kelab/Persatuan –
12 kali
- Sukan/Permainan –
12 kali
Perkiraan markah kehadiran
adalah seperti berikut:
Markah kehadiran
Jika jumlah kehadiran pelajar = a
Jumlah Perjumpaan setahun = b
Ketidakhadiran diluluskan = c
(cuti sakit, upacara keagamaan)
Markah kehadiran =
a+c x 50
b
Cadangan Markah Pencapaian minimum setiap murid SBP untuk mendapat A
kokurikulum
|
Tingkatan 1
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50 (maksimum)
|
2
|
Jawatan Disandang
|
4 (minimum untuk
ahli aktif)
|
3
|
Penglibatan
|
8 (peringkat
sekolah)
|
4
|
Pencapaian
|
6 (ketiga
peringkat sekolah)
|
5
|
Bonus
|
2
|
Jumlah
|
70
|
Tingkatan 2
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50 (maksima)
|
2
|
Jawatan Disandang
|
5 (AJK)
|
3
|
Penglibatan
|
11 (peringkat zon
/ daerah / bahagian)
|
4
|
Pencapaian
|
7 (kedua
peringkat sekolah)
|
5
|
Bonus
|
3
|
Jumlah
|
76
|
Tingkatan 3
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50 (maksimum)
|
2
|
Jawatan Disandang
|
6 (Penolong
SU/Bendahari)
|
3
|
Penglibatan
|
11 (peringkat zon
/ daerah / bahagian)
|
4
|
Pencapaian
|
8 (Johan
peringkat sekolah)
|
5
|
Bonus
|
5
|
Jumlah
|
80
|
Tingkatan 4
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50 (maksimum)
|
2
|
Jawatan Disandang
|
8 (Timbalan
pengerusi/naib pengerusi)
|
3
|
Penglibatan
|
12 (Negeri)
|
4
|
Pencapaian
|
12 (Ketiga
peringkat negeri)
|
5
|
Bonus
|
5 (AJK Utama)
|
Jumlah
|
87
|
Tingkatan 5
Bil
|
Perkara
|
Markah
|
1
|
Kehadiran
|
50 (Maksimum)
|
2
|
Jawatan Disandang
|
6-10 (minimum
Penolong Bendahari / Penolong Setiausaha atau Koperal)
|
3
|
Penglibatan
|
11 (peringkat
daerah)
|
4
|
Pencapaian
|
8
|
5
|
Bonus
|
5 (AJK utama)
|
Jumlah
|
80
|
Cadangan markah murid setiap tingkatan untuk mendapat A
Contoh Pengiraan
Tingkatan 1 = 70
Tingkatan 2 = 76
=
(70 + 76)/2 = 73
Tingkatan 3 = 80
=
(73 + 80)/2 = 76.5
Tingkatan 4 = 87
= (76.5 + 87)/2 = 81.75
Tingkatan 5 = 80
=
(81.75 + 80)/2 = 80.875
Contoh Markah 10%
Markah CGPA
Tingkatan 5 = 80.88 (mesti dalam 2 digit)
Maka nilai 10% = (80.88 / 100) X 10 = 8.09
Strategi ke arah
pencapaian matlamat Gred A kokurikulum bagi murid SBP
- Dasar 1 Murid 1 Jawatan (1M1J)
Jawatan-jawatan utama peringkat sekolah sewajarnya disandang oleh murid
yang berbeza.
Contoh : Pengerusi kelab/persatuan atau unit beruniform atau kelab
sukan/permainan tidak disandang oleh murid yang sama.
- Memperbanyak aktiviti anjuran sekolah untuk murid menengah rendah
tingkatan 1 hingga tingkatan 3.
- Mewujudkan penganjuran aktiviti peringkat daerah bagi SBP.
Definisi peringkat daerah bagi SBP perlu ditetapkan oleh BPSBPSK.
- Semua aktiviti berkumpulan yang melibatkan murid perlu dianggap
sebagai aktiviti kurikulum murid yang melayakkan pemberian markah kokurikulum atau markah
bonus.
Contoh : Program Perfect Score, Hari Kebudayaan Bahasa, Kursus PRS, Kem
Kesuma, Karnival Kerjaya dan sebagainya.
(Sama ada program melibatkan HEM, akademik, kaunseling)
- Setiap SBP perlu mewujudkan inventori kegiatan murid-murid di sekolah
sebagai pusat pengumpulan maklumat. Inventori ini mengandungi semua
aktiviti yang melibatkan semua murid sepanjang tahun. Penolong Kanan
Kokurikulum perlu menyelaraskan inventori ini.
.
.
Dalam bidang pendidikan, kita mahu memastikan anak-anak
kita akan mendapat akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Mahu
tidak mahu, generasi muda Malaysia perlu berilmu, mesti berfikiran kreatif,
berinovatif, bercirikan nilai murni serta mampu bersaing di persada antarabangsa
yang penuh cabaran ini.( Dato Seri Najib Tun Razak, 2009)
SBP yang dikategorikan institusi yang hebat pasti mempunyai etos (watak)
yang hebat. Ini bermakna sekolah yang cemerlang akan menghasilkan dan
mewujudkan etos yang cemerlang di sekolah. Daripada kajiannya, terdapat lima ciri utama yang umum jelas terdapat dalam sekolah berkenaan, iaitu
1.Ketaatsetiaan warga kepada pengetua/ guru besar organisasi sekolah
2.Komitmen tinggi kepada hala tuju organisasi sekolah
3.Semangat
berpasukan warga kepada organisasi/sekolah
4.Profesionalisme
dalam segala tugasan
5.Semangat
tanggungjawab bersama
Untuk bawa perubahan kepada ahli-ahli
organisasi/institusi, sekolah perlu strategi ke arah:
I. Semangat
sedia berinteraksi/berbincang/musyawarah
ii. Semangat
sedia belajar yang baru secara berterusan
iii. Semangat
sedia terus memperbaiki keupayaan diri
iv.
Sedia menerap nilai murni dalam diri/pelajar/sekolah
Pengajaran
daripada hasil kajian itu ialah:
·
Perlu melihat sekolah sebagai satu organisasi budaya terancang
·
Sebagai satu budaya tersendiri
·
Sebagai satu kuasa pembawa perubahan
Untuk
mempengaruhi gerak lakuan pelajar membentuk watak dan pekerti pelajar
membina gelagat pelajar yang unggul (Hussein Ahmad,2009)
Pemimpin sekolah berkesan ialah
seorang pemimpin yang berwibawa, mempunyai integrity, dan percaya kepada
kebolehannya sendiri sehingga mampu untuk mengurus perubahan dan membina satu
pasukan petugas yang menjana satu sistem kerja supaya setiap anggota organisasi
dapat sama-sama diberi peluang untuk menylesaikan masalah dengan kreatif dan
penuh komitmen dengan meletakkan satu matlamat dan hala tuju yang dinamik
supaya matlamat organisasi dapat dicapai.
Surah nasrah -penutup
The
improvement journey can never be over. Achieving and sustaining a school
system’s progress is very hard work and we must keep on in order to continue to
move forward
Rujukan
Aminah Ayob,2007 Pembangunan Modal Insan
dlm PIPP dan Implikasinya terhadap kepimpinan sekolah, Seminar Kepengetuaan
Kebangsaan ke-V,IKUM.
Dato Seri
Najib Tun Razak,Perdana Menteri Malaysiadalam ucapan pada
27 Julai 2009 di Majlis Perhimpunan Anggota Pentadbiran dan Penjawat Awam serta
GLC di Putrajaya.
Dato Seri Abd Ghafar Mahmud, Ketua
Pengarah Pelajaran Malaysia telah membentangkan Haluan Kerja Pendidikan pada 6
April 2011 di IAB, Sri Layang, Genting Highlands.
Collins,J. (2001), From Good To
Great: Why Some Companies Make the Leap…And Others Don't, Open Usty Press.
Hussein Ahmad, 2008.Pembangunan
Etos dan Budaya Sekolah Dan Biilik
Darjah Ke arah Kecemerlangn Pelajar: Satu Pendekatan, UM4.
James
W. Stigler & James Hiebert- The Teaching Gap- Best ideas from the world’s
teachers for improving education in the classroom.
Kaplan & Norton. (1996) Balanced Scorecard:
Translating Strategy Into Action. Boston, Massachusetts: Harvard Business School
Press
Kouzes,J.M. & Posner,B.Z.(2002) The
leadership challenge (ed.Ke-3) San Francisco:Josey-Bass
Maxwell, John. (2009) Leading From the
Middle, The 360º Leader , NY
Michael Fullan, (2006) Quality
Leadership <>Quality Learning, Paper
prepared for the Irish Primary Principals’ Network (IPPN) OISE/University of
Toronto, Líonra+, Glounthaune, Co. Cork
Michael Fullan
(2002), Principals as Leaders in a
Culture of Change, Ontario Institute for Studies in Education,University of
Toronto Paper prepared for Educational Leadership, Special
Mona Mourshed, Chinezi
Chijioke, and Michael Barber, (2010) How The World’s Most Improved School Systems Keep Getting Better,
Mona Mourshed,
2007, How the world’s best-performing school systems come out on top
Muhamad Bustaman bin Abdul Manaf,2009 Bengkel Pembinaan KPI Untuk Organisasi Awam,
Institut Aminuddin Baki
Noor Rezan
Bapoo Hashim, Bidang Keberhasilan Utama
Nasional (NKRA) Perekayasaan Pendidikan,Konvensyen PIBG Kebangsaan,
27.3.2010,IAB, Genting Highlands.
Noraini
Abdullah ,2009,Kepimpinan Tahap 5 (level 5 Leadership) IAB
Patrick
Leddin, Leadership – Great Leaders, Great Teams, Great Results
Pekeliling
Kemajuan Pentadbiran Awam Bil 2, 2005, Garis Panduan bagi mewujudkan
Petunjuk-petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan melaksanakan pengukuran prestasi di
agensi kerajaan.
Rusmini Ku Ahmad, Penggunaan
Petunujuk-petunjuk Prestasi Utama atau Key Performance Indicators (KPI) untuk
Penambahbaikan Sekolah, dlm Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan,Jld 16
Bil.1 Jun 2006.
Schmoker,
Mike(2000) Results Now:The Key to Continuous School
Improvement, Graw Hill Inc.
Tan Sri
Muhyiddin Mohd Yassin, Menteri Pelajaran ucapan di Majlis Pengiktirafan Sekolah
Berprestasi Tinggi, pada 29 Januari 2010, KL.
Tan Sri
Muhyiddin Mohd Yassin, Menteri Pelajaran, kenyataan akhbar Utusan Malaysia
30.12.2011
Tun Dr Mahathir Mohammad, Launching of
MSC, 1 August 1996
References
Collins, J.
(2001). Good to Great:Why Some Companies Make the Leap … and Others Don’t.
New York: Harper
Collins.
Elmore, R.
(2000). Building a New Structure for School Leadership. Washington, DC: The
Albert Shanker
Institute.
Fink, E. &
Resnick, L. (2001). Developing Principals as Instructional Leaders. Phi Delta
Kappan. V. 82.
pp 598-606.
Fullan, M.
(1999). Change Forces: The Sequel.London: Taylor & Francis/Falmer.
Fullan, M.
(2001). Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass.
Goleman, D.
Boyatzis, R., McKee, A. (2002). Primal Leadership. Boston, MA: Harvard
Business School
Press.
Hargreaves, A.
(in press). Teaching in the Knowledge Society. New York: Teachers College
Press.
The Hay Group,
(1999). Excellence in School Leadership. Victoria, Australia: Department of
Education,
Employment & Training.
Hay Management
Consultants, (2000).The Lessons of Leadership. London: Hay Management
Consultants Ltd.
Heifetz, R.
(1994). Leadership Without Easy Answers. Cambridge, MA: Harvard University
Press.
Newmann, F.,
King, B., & Youngs, P. (2000). Professional Development That Addresses
School
Capacity. Paper
presented at the annual meeting of the American Educational Research
Association.
PriceWaterhouseCoopers
(2001). Teacher Workload Study. London: Department for Education
and Skills.
No comments:
Post a Comment