Sunday, December 5, 2010

KEPIMPINAN HOLISTIK MEMANTAPKAN JATI DIRI PENGETUA

SAHIFUL BAHARI ABD RAHMAN
PENGETUA CEMERLANG
SM SAINS MACHANG

1. Pengetua diyakini mempunyai kepakaran mengurus dan memimpin sekolah dengan cemerlang untuk menuju kecemerlangan pendidikan.

2. Pengetua mesti terus meningkatkan dan memantapkan pengurusan sekolah untuk mencipta kecemerlangan sekolah ke tahap yang lebih tinggi.
3. Pendidikan tidak akan maju jika kita selesa dan berpuas hati dengan kejayaan sekarang. Kejayaan masa ini harus dijadikan landasan dan lonjakan untuk meneruskan usaha meningkatkan kualiti pendidikan yang dapat membawa Malaysia ke persada dunia.

4. Untuk kekal sebagai golongan pemimpin yang mampu membawa pendidikan negara ke tahap yang cemerlang, Pengetua mesti membina jati diri dan mengamalkan kepimpinan holistik.

5. Untuk membina keunggulan kepimpinan Pengetua , model Kepimpinan Taggart (2010) adalah lebih sesuai. Taggart menerangkan Kepimpinan Holistik seperti berikut:

“Holistic Leadership is founded upon the premise that each of us must strive throughout our lifetime to become a balanced, centered individual who is able to effectively use the four principal components of leadership: teaching, directing, participating and nurturing.” (hal.19)

Taggart menetapkan empat prinsip dalam kepemimpin holistik iaitu Pelajar (Teaching), Penunjuk Arah (Directing), Peserta (Participating) dan Pemupuk (Nurturing) seperti yang ditunjukkan. Keempat-empat prinsip berpusat kepada pemimpin sendiri. Sila lihat rajah di bawah

 

No comments:

Post a Comment