Tuesday, October 11, 2011

PERANAN PENGETUA CEMERLANG MEREALISASIKAN PEMIMPIN MEMBIMBING PEMIMPIN


Y Bhg DATO NOORIZAN BAPOO HASHIM

21.9.2011

INSTITUT AMINUDDIN BAKI

1.Pemimpin memimpin pemimpin atau leaders leading leaders or leaders developing leaders (Collarbone, 2006).

2. Pengalaman-pengalaman berharga yang dimiliki oleh seorang Pengetua Cemerlang merupakan aset dalam pembangunan modal insan.

3. Put the right people in the right places (Fullan, 2006).

4. Mengekalkan dan meningkatkan kewibawaan dengan actionable, evidence-based advice

5. Bersedia memberi perkhidmatan bimbingan dalam bentuk mentoring dan coaching kepada pemimpin sekolah

6. Bersedia memberi ceramah pembangunan profesionalisme

7. Bersedia memberi personal counseling / personal coaching




KECEMERLANGAN KEPENGETUAAN BERDASARKAN THE REFLECTIVE PRACTICE MODEL

(Wallace, 1991)

1. Model tersebut adalah satu cara yang berkesan mempertingkatkan diri dan sekolah

2. Seseorang yang profesional seharusnya menjadi seorang pengamal (practitioner) yang reflektif

3. Satu interaksi dilakukan antara pengetahuan seperti teori tentang pendidikan, pengurusan, input dari bacaan, latihan atau idea dari pakar rujuk dalam bidang pendidikan (received knowledge) dan pengetahuan yang diterima melalui refleksi pengalaman secara praktikal (experiential knowledge)

4. Bukan sekadar membuat refleksi pengalaman lalu, tetapi memasukkan pengalaman semasa dan pengalaman secara praktikal yang dialami di sekolah.

5. Keupayaan mengatasi segala cabaran yang wujud antara received knowledge dan Hasil daripada penggunaan secara berterusan kitaran amalan (Cycle Practice) dan refleksi akan membawa pengurusan sekolah dan kepimpinan ke satu tahap perkembangan dinamik yang cekap dan profesionalexperiential knowledge adalah penting

6. Hasil daripada penggunaan secara berterusan kitaran amalan (Cycle Practice) dan refleksi akan membawa pengurusan sekolah dan kepimpinan ke satu tahap perkembangan dinamik yang cekap dan profesional.




Aplikasi Refleksi Melalui REFLECTIVE PRACTICE MODEL

1. Mengkaji impak aplikasi itu dan membuat reviu sebelum meneruskan kepada input yang seterusnya.

2.Refleksi secara analitikal hendaklah dibuat selepas setiap sesi refleksi

3. Perlu menjadi satu amalan sepanjang hayat sebagai Pengetua Cemerlang.




CABARAN PENGETUA CEMERLANG

Nilai profesional, fungsi pengurusan dan kecekapan profesional dan antara perseorangan (interpersonal)

n Nilai-nilai seperti a desirable personal leadership behaviour, tanggungjawab sosial dan kesetiaan nasional

n Nilai-nilai peribadi pemimpin menjadi nadi kepada pengurusan diri yang berkesan dalam melahirkan kecemerlangan diri (personal excellence) kerana ia berkaitan dengan character education and personality grooming.







PENUTUP

n Quality is never an accident. It is always the result of high intention, sincere effort, intelligent direction and skillful execution (Goetsch & Davies, 1997)

n Perlu mengekalkan dan terus meningkatkan kecemerlangan kerana educational leadership quality or effective leadership is required to take on administrative responsibilities successfully and to set the bearing and tone of the school (Datuk Abdul Rafie bin Mahat, 2001).









No comments:

Post a Comment